Gönderen Konu: Kıymeti Bilinmemiş Bir Oyun: HOI3  (Okunma sayısı 315 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı versus

Kıymeti Bilinmemiş Bir Oyun: HOI3
« : 15 Aralık 2018, 19:52:50 »
Bu oyun paradox'un nirvanası, kusursuz bir şaheser desem abartmış olmam. 98 yılından beri base-building olsun, rts olsun, turn-based olsun hatta dwarf fortress tarzı sandbox strateji olsun piyasadaki neredeyse bütün strateji oyunlarını oynamışımdır ama hiç şüphesiz bu oyun strateji anlamında dünyanın 1 numarası. Underrated kelimesini kullanmak istemiyorum ama hakikaten underrated.


İlk çıktığı zamanlar (ki o zamanlar herkes gibi Hoi2 ile bayağı içli dışlıydım) pek beğenmemiş, 1-2 saat oynayıp silmiştim. Geçen hafta bu oyuna tekrar bir şans vereyim dedim ve o gün bugündür hastası oldum.


Neden bu kadar ballandıra ballandıra anlattığıma gelecek olursak;


1 - Oyunun arayüzü tek kelimeyle muhteşem. Intelligence ve production bölümlerindeki slider olayı çok kullanışlı. Tooltipler az ve öz, kaynak dağılımı, law sistemi vb. ülke istatistiğini değiştiren açıklamalar oldukça sade ama tekdüze değil.


2 - Yapay zeka hayatımda gördüğüm en iyisi. Elbette bir iki hata var ama genel olarak rakipler çok zeki. Özellikle supply sistemini çok iyi okuyor ve planlarını genellikle bunun üzerine yapıyorlar ve yapay zekayı saçma bir hata üzerine aptalca avlayabileceğiniz bir oyun açığı yok. Bilhassa Komünist Çin gibi küçük ülkelerde oynarken attığınız her bir adımı ince eleyip sık dokumanız gerekiyor.


3- Oyun bir çok şeyi gerçekçi yapmış; örneğin küçük bir adada bulunan tek tümenlik bir bölgeye 15-20 tane ağır savaş uçağıyla saldırmakla hiçbir verim alamıyorsunuz. Ve bu gerçekçilik oynanabilirliği düşürmemiş aksine arttırmış. Hepinizin bildiği gibi oyun tarihi aşırı gerçekçilik yüzünden batıp giden oyunlarla dolu ama HOI 3 kesinlikle bunlardan biri değil.


4 - Oyunda stacking penalty, combat wide, OOB gibi bir çok detay var ve bu detayların hepsinin üzerinde kafa yormanız şart, yani gereksiz detay yok. Sadece strateji değil oynadığım birçok oyunda sırf laf olsun diye konulmuş bir sürü anlamsız detay var. Buna paradox'dan en iyi örnek Victoria 2. Youtube'da trade sekmesine bir kere bile tıklamadan oyunu bitiren onlarca kişi var. Ancak HOI 3'de hiçbir detaya gereksiz diyemeyiz.




5 - Bütün bu gerçekçiliğe ve detaylara rağmen oyun "arcade" yönünü hiç kaybetmemiş. Yani oyunda hala her şey mümkün, zor ama mümkün. Mesela Luxemburg'la savaşı kazanan birinin AAR'ını bile gördüm.


6 - Oyun "grinding" denen şeyi strateji dinamikleri sayesinde neredeyse yok etmiş. Grinding'in kabaca tanımını yapacak olursam bir oyunda yaptığınız işlerin verimli bir şekilde sonuçlanması için hep aynı, birbirini tekrar eden rotayı izlemek demek.
Örnekle açıklayayım, mesela atıyorum Age of Empires oyununda moğol atlıları diğer bütün üniteleri silip süpüren çok güçlü bir birlik ve bu durum oyun içi kodlanmaların incelenmesiyle de matematiksel olarak kanıtlanmış. Hal böyle olunca oyunu oynayan herkes, her durumda bir an önce moğol atlı birliği üretmeye, bunun üzerine kaynak zinciri kurmaya ve her oyunda bunun aynısını tekrar etmeye başlar. Bu duruma kısaca grinding denir ve özellikle strateji oyunlarının kanayan yarasıdır. Ama dediğim gibi HOI 3'de öyle veya böyle bu durumu resmen yok etmişler. En basitinden HQ'lara general seçme olayı bile her oyuncuya göre değişim gösterebilecek efsane bir detay.


Konuyu HOI 3 vs HOI 4 kavgasına çevirmemek için oyunu elimden geldiğince HOI 4 ile karşılaştırmamaya gayret gösterdim ama yine de kendi fikrimi söylemeden bitirmek istemiyorum. HOI 4 bu oyunun yanında bir monopoly hatta ve hatta bir 101 okey gibi kalır.

Saygılar...
« Son Düzenleme: 16 Aralık 2018, 16:30:59 Gönderen: kerem1249 »
 
Sıralanan üye(ler) bu iletiyi beğendi: 25itroy25, teraseu4

Çevrimdışı battle4royal

Ynt: Kıymeti Bilinmemiş Bir Oyun
« Yanıtla #1 : 15 Aralık 2018, 22:45:34 »
Ben HOI3 oynamadım fakat birisi HOI4 için, HOI3 for dummies demişti, sanırım doğru. Ancak HOI4 çıkalı henüz 2 buçuk yıl oldu. PDX oyunlarındaki mükemmele ulaşma süresinin aşağı yukarı 5 yıl olduğu düşünülürse ben biraz haksızlık edildiğini düşünüyorum. Muhtemelen talep edilen eksiklerin büyük çoğunluğunun 2020'den önce tamamlanacağını düşünüyorum. Şu an bile ilk sürüm ile arasında dağ gibi fark var. Mesela muhtemelen Man The Guns DLC'si ile deniz savaşları bir daha rework ihtiyacı duymayacak şekilde tamamlanacak. Benzer bir DLC de kara savaşları için bekliyorum ben. Mesela arazi tiğleri çeşitlenmeli. Hem EU4 hem Vic-2'de var olan Bozkır/Step Arazi tipinin olmaması tam bir saçmalık. Ama ileride bunun kurtarılacağını düşünüyorum.Bir sonraki DLC'nin de en az 3 ülke için expansion pack+intelligence olacağını düşünüyorum.
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2018, 22:45:49 Gönderen: battle4royal »
 

Çevrimdışı kerem1249

  • Sevgi ve aşkla...
  • Onursal Üye
  • Başrahip
  • *
  • İleti: 3925
  • Beğenildi: 186 kere
  • Hoş gelsin gelecek, güle güle geçecek
    • Kerem1249 Blogu
Ynt: Kıymeti Bilinmemiş Bir Oyun: HOI3
« Yanıtla #2 : 16 Aralık 2018, 16:33:51 »
Görüşlerinize katılıyorum, HOI3 bir matematik, HOI4 ise beden eğitimi dersi zorluğunda oyunlar :)
Grafiksel açıdan HOI3 çok eskimişti, 4 gerekliydi ancak üzerinde hiç çalışılmaksızın çıktığı için bizlere eskileri arattı.
Biz Türkler tarih boyunca bağımsızlık ve özgürlük timsali olmuş bir milletiz.
Mustafa Kemal Atatürk

1881~
O'nu sonsuzluğa uğurlayışımızın 80. yıldönümünde tükenmez bir özlemle anıyoruz.
 

 

Forumdan uzaklaştırmalara itiraz, yasal talepler veya uygunsuz içerik bildirimlerinizi İletişim Sayfamız üzerinden yapabilirsiniz. 3 gün içerisinde yanıt verilecektir.