Gönderen Konu: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe  (Okunma sayısı 9272 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« : 30 Eylül 2016, 21:52:47 »

Savaş Rehberi
Bölüm 3: Muharebe

EUIV'deki savaş mekaniklerinin belkide en çok merak edilen kısmına hoş geldiniz. Flanking range diye bir şey duydunuz mu? Muhtemelen duymuşsunuzdur fakat bugüne kadar kapsamlı bir askeri rehber paylaşılmadı forumda. Bu eksikliği gidermek için daha önce EUIV Savaş mekanikleri kısmına giriş denilebilecek Askeri Gelenek ve Askeri Liderler adında 2 adet rehber hazırlamıştım. Şimdi ise en önemli kısma yani muharebe alanına geldik. Muharebe ekranında çıkan ve askerlerinizin savaştığını gösteren o noktalardan bahsediyorum. Sanırım çoğunuzun -benimde- umrunda değildi bunlar, ta ki şimdiye kadar. Rehberi çevirdiğim kişinin söylediği söz ile başlayalım: "Bu rehber savaşı kazanma rehberi değildir fakat savaşın nasıl gerçekleştiğine dair bir izlenim elde edebilmeniz içindir."

Rehber 4 bölümden oluşmakta:
  • Pozisyon Alma
  • Muharebe Hesaplamaları: Zayiatlar
  • Muharebe Hesaplamaları: Moral
  • Ekler

Rehberimiz İngiliz Sivil Savaşında geçiyor, düşman ise İskoçya.





Burada gördüğünüz her bir kare bir birim (1K) askeri temsil ediyor. Genelde mümkün olan tüm birimler en ön safta toplanırlar, kalanlarsa arkada. Rezerve olanlar ise ekranda görünmezler ama onlarda gerektiğinde savaşa müdahil olmak için oradadılar elbet. Eğer rezerve de askeriniz varsa ve arka sırada boş yer varsa oraya dahil olurlar. Her birim asker karşısındaki asker ile savaşır. Saldıran taraf her zaman yukarıda savunan taraf ise aşağıda yer alır.

Bunlar oyundaki birim çeşitleri; Piyade, Süvari ve topçular. Savaş sırasında 3'üde farklı şekillerde hareket ederler.

Piyade en ucuz (10 dukat), yaygın ve en temel birimdir ve savaş alanında X ile gösterilirler. Muharebe alanında otomatik olarak ön ve orta sıraya yerleşirler. Bu birimler sadece ön sıradan saldırabilirler ve temel yan hat saldırısı (=Flanking) 1'dir. Bu ise bu birimlerin karşılarında duran asker dışında o askerin her iki tarafındaki askere de saldırabiliyor olması demektir. Resme bakarsanız, İskoç bir piyade birimini seçtiğimi ve o sırada İngiliz tarafında karşısında duran 3 askerin sarı renkli olarak gösterildiğini göreceksiniz. Bu az önce dediğim gibi bir birimin saldırabildiği askerleri gösterir. Flanking 1 demek düşmanın her iki yanındaki askerlere de saldırabilmek demektir, 2 olursa her iki taraftan 2 askere daha saldırabilirsiniz. (Bir birim bir günde sadece 1 kere saldırı yapar, karşısında ne kadar hedef olduğu önemli değildir.)

Süvariler ise 25 dukat karşılığında piyadenin 2.5 katı kadar sürede yetişirler. Muharebe alanında "/" işareti ile gösterilirler ve ön safların her iki yanına yerleşirler. Bu birimler sadece ilk sıradan saldırı yapabilirler ve temel yan han saldırısı 2'dir. Yani Piyadelere göre 2 kat daha fazla askere saldırabilirler. Resme bakarsanız İskoç atlısını seçtiğimi ve saldırabileceği hedefleri sarı renkte görebilirsiniz. (Resimde İskoç atlısının 3 flanking'e sahip olduğu görülüyor, temelde bu sayı 2'dir.) Bu düşmandan sayıca fazla olduğunuz zamanlarda iyi iş yapar.

Muharebeye giren süvariler ile onlara destek veren piyadeler arasında bir oran mevcut ve bu oran teknoloji gruplarına göre değişiklik gösterir. Süvariler eğer piyadelerden yeterli desteği alıyorlarsa bu resimde göreceğiniz üzere yeşil artı renk ile gösterilir. Fakat yeterli destek mevcut değilse bu artı kırmızı eksiye döner ve taktik konusunda %-25'lik bir kayba uğrarsınız ki bu da savaşı kaybetmenize sebep olabilir. Batı, Anadolu, Çin, Hint, tüm Afrika ve tüm Amerika teknoloji grubunda olan devletler için süvari/piyade oranı %50'dir. Doğu Avrupa teknolojisi için bu oran %60, Müslüman teknolojisi için %80 olurken, göçebe devletler için herhangi bir oran yoktur yani tüm ordu süvarilerden oluşabilir. Genellikle en etkili ordu süvari sayısını sınırı aşmayacak kadar fazla tutan ordudur.

Topçu birimi oyundaki en pahalı (30 dukat) birimdir ve piyadeden 3 kat daha fazla sürede yetişir. Haritada "•" (nokta) olarak gösterilir ve arka sıranın ortasında yer alır. Düşmanın ön safına senin arka safından ateş edebilir ve yaklaşık olarak ön sıradan vereceği hasarın yaklaşık yarısı kadarını verir. Ek olarak eğer ön sırada bulunurlarsa 2 kat fazla hasar alırlar. Arka sırada bulunduklarında önlerindeki karede bulunan herhangi bir birime defansif bonus sağlarlar (İleride değineceğim). Piyade ve Süvari birimleri toplamından daha fazla topçu bulundurmak iyi bir fikir değildir çünkü bu onları ön sıralara yerleşemelerine sebep olur ki bu hızlı bir şekilde zayiat vermelerini sağlayacağı için avantajlı bir durum değildir. Oyun başlarında çok etkili olmadıkları için çok fazla almaya değmez ama sonlara doğru arka sıranın tamamını topçular ile doldurmak isteyebilirsiniz.

Savaşa sürebileceğiniz toplam asker sayısı hat genişliğinizi (combat width) belirler. Muharebenin hat genişliği ise muharebeye dahil olan taraflardan üstün olan kimse ona göre belirlenir.

Hat genişliğini belirleyen temel etken askeri teknolojidir. Bu sayı erken dönem genelde 20'dir. Bu ön sıraya 20 piyade ve atlı arkaya ise 20 topçu toplamda 40 birimi savaş meydanına sürebilirsiniz demektir. Geç dönemde bu 40 ön 40 arka 80 birime çıkar. Eğer taraflardan biri hat genişliğini dolduramışsa düşmanı karşısında flanking mekanikleri yüzünden büyük dezavantaj kazanır

Yanda görüldüğü üzere hat genişliği, savaşın vuku bulduğu bölgenin yapısına göre değişir. Ormanlık ve koruluk alanlar hat genişliğini %20; Yayla, tepelik alan, tropikal ormanlar ve bataklıklarda %25; Dağlık alanlarda ise %50 azalmaktadır. Eğer düşmandan sayıca azlığınız varsa bu bölgelerde savaşmak sizin için en iyisidir çünkü bu bölgelerde flanking düşeceğinden siz düşmanın seviyesine değil onlar sizin seviyenize düşmek durumunda kalacaklar.

Birim çeşitlerinin yan hat saldırıları teknolojik ilerleme ile birlikte artmaktadır. (Bu sebepten dolayı yukarıdaki ss'lerde flanking 2 olması gerekirken 3) Tüm birimlerin yan hat saldırı kapasitesi birimlerinin aldığı zayiat ile azalır. 250 kişi kaybetmiş bir birimin flanking'i %25 azalırken bu değer 500 kişi'de %50 ve 750 kişide %75 olur. Fakat bu değer devamlı değildir yani 751 askeri olan bir birimin flanking değeri %100'dür. Flanking değeri eğer 0 gözüküyor o birim sadece önünde düşman ile savaşabilir.

Savaş Ateşli silah (Fire) ve Şok (Shock) adlı iki aşamada gerçekleşir. Bütün muharebeler 3 günlük bir Ateş aşaması ile başlar ve 3 günlük şok evresi, ardından 3 günlük ateş evresi daha... şeklinde savaş bitene kadar devam eder. Ateş piyade ve topçu yaylım ateşini, Şok ise piyade ve süvari taarruzunu temsil eder. Hal böyle olunca Süvari şok evresini, topçu sınıfı ise ateş evresini domine eder, piyade sınıfı ise bu saldırıların efektif bir biçimde gerçekleşmesini sağlar. Eğer göçebe devletlerle oynuyorsanız, düzlük alanlarda (çöl, kurak alan, çimenlik, tarım arazisi ve tabiki de bozkırda savaşırken %25 şok bonusu kazanırken, bunlar dışındaki diğer tüm arazilerde %-25'lik bir dezavantaja sahip olursunuz. Dolayısıyla savaşacağınız alanları iyi belirleyin.

Her birim kendi moraline sahip olmakla birlikte tüm birimlerin moral ortalaması o ordunun morali olarak gözükür (üstteki ve alttaki mavi alan). Herhangi birimin morali yada mevcudiyeti sıfıra düşerse o birim geri çekilir. (Birimlerin içindeki asker olmak zorunda değil 0 askerli birim de geri çekilebilir) Her çekilen birim geri kalan askerlerin -rezerveler dahil- moralinde ufak bir düşüşe sebep olur. Eğer orduda rezerve varsa geri çekilen birimin yerine girip savaşa devam eder. Tüm birimlerin geri çekildiği zaman muharebe biter ve o taraf kaybeder. Çoğu muharebe morali tamamen biten tarafın geri çekilmesi ile biter (Askerlerin ölmesinden ziyade).
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 22:21:15 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Zayiatlar
« Yanıtla #1 : 30 Eylül 2016, 21:53:10 »

Bu rehber yukarıdan aşağıya doğru işliyor ama eminim ki herkes en çok en aşağıyı merak ediyor. Bu bölüm zayiatların nasıl oluştuğu ve moral hasarının nasıl hesaplandığının açıklandığı bir bölüm olacak. Örnek olarak 1K'lık bir İngiliz biriminin ilk 1 gün içinde 1K'lık bir İskoç birimine verdiği hasarı inceleyeceğiz.

Hesaplamanın en basit olduğu alan PIP'ler. 6 çeşit birim PIP'i mevcut. Bunlar; ofansif ateş, şok, moral ve defansif ateş, şok, moral. Resimde sarı noktalar ofansif PIP'leri ifade ederken yeşiller defansif PIP'leri ifade ediyor. Bu duruma göre İngiliz Charge piyadesinin özellikleri; 1/2/3/1/3/2 (Offensive Fire/Defensive Fire/Offensive Shock/Defensive Shock/Offensive Morale/Defensive Morale)

Burada gördüğünüz PIP'ler Ateş ve Şok evrelerinde süvarilerin ve topçuların üstün olmasının asıl sebebidir. Piyadeler resimdeki gibi ateş ve şok özelliklerini birbirine yakın şekilde kullanırlarken örneğin süvari birimi ateş evresinden feragat edip sadece şok kullanır...

... Topçu ise tam tersini yapar. Zaman ilerledikçe bu birimlerin bazı özellikleri diğerlerine göre oldukça ağır basar. Topçu sınıfı bu konuda eşsizdir ve sahip oldukları defansif PIP'lerin yarısını önündeki dost birliklere dağıtır. Bu bonusun sağlanması için topçunuzun en az 2 defansif PIP'i olması gerekir.

Diğer bir esas nokta ise liderlerdir. General ve Konkistatorlar kendi özel PIP'lerine sahiptirler (Ateş, Şok, Manevra, Kuşatma). Ateş ve Şok PIP'leri muharebe sırasındaki evreleri etkilerken manevra özelliği ordunuzun harita hızına etki eder ve kuşatma özelliği ise kuşatmalar için bonus sağlar. Bu rehmerde sadece ilk 3'üne değineceğiz çünkü manevranın gizli özellikleri mevcut.

Saldırının gücü saldıran birimin kendi özellikleri ve saldırıya etki eden diğer tüm etkilerden oluşur. Hesaplamaya 3 sayısı ile başlarız. 3 sayısı temel bir sayıdır dolayısıyla düşmandan güçsüz bile olsanız 3 değerinde bir hasar verirsiniz. Bu 3 değerine o anda olduğunuz evreye göre biriminizin sahip olduuğu o evrenin ofansif PIP'ini ekleyin (örneğimiz ateş). Ardından düşmanın bu kategorideki defansif PIP'lerini çıkartın. İki tarafta Charge Piyadesini kullandığından İngiliz tarafının saldırısı 3+1-2 = 2 olur. Burada 3 temel sayı, 1 ofansif Charge PIP'i, -2 ise düşmanın sahip olduğu defansif Charge PIP'i. Diyelim ki burada bir de düşmanın bu birimini koruyan bir topçu sınıfı olsun. Leather Canon tipi top (resimde var) 2 defansif fire bonusu sağlar fakat bu diğer birimleri korurken 1 olacağı için İngiliz tarafının atak gücünü 2'den 1'e indirir.

Bu noktada generaller devreye giriyorlar. İngiliz generalin 5 olan ateş PIP'ini ekleyip, 3 olan İskoç generalin ateş PIP'ini çıkarıyoruz. Ara toplam 3 oldu. General özelliklerindeki fark resimde gösterilmiştir. Eğer muharebeye birden fazla general dahil olmuşsa içlerinden en iyi olan komutayı devralır. Komutanın kim olduğunu işaretli yerin hemen üzerinden görebilirsiniz.

Muharebenin geçtiği yere göre saldıranın alacağı bir avantaj/dezavantaj oluşur. Burada savaşın geçtiği yer koruluk (woods) olduğu için İngiliz tarafı -1 alır. Ara toplam 2'ye düştü.

Orman, buzluk alan, tepe, yayla, tropikal orman, bataklık ve koruluk alanlar saldıran tarafa -1 verir. Dağlık alan ise -2. Bu bölgelerde saldırmadan önce iyi düşünmek gerekir.

Ayrıca oyunda fazlaca bulunan nehirler var. Buralarda düşmana saldıran taraf -1 alır. Bir bölgenin nehir geçişi olduğunu anlamak için resimdeki yere bakabilir yada coğrafi harita modunu kullanabilirsiniz.

Ekstradan düşmana resimdeki gibi boğaz geçişlerine sahip bir yerde saldırırsanız alacağınız handikap -2 olur. Bu -2 aynı zamanda düşman toprağına gemi ile asker indirdiğinizde de olur.

Eğer generaliniz düşman generalinden daha fazla manevra kabiliyetine sahipse, nehir/boğaz geçişlerinin yada çıkarmaların sebep olduğu tüm bu olumsuz etkiler silinir.

Tüm bu hesaplamalarınızdan sonra sıra zurnanın zırt dediği yere yani zar atmaya geldi. 3 günlük her süreç için saldırınızın toplamına eklenecek olan 0-9 arasında bir zar atışı olacak. Resimdeki ateş evresi bitip şok evresine geçince yeni bir zar atışı olacak. Resme göre zar atışı bize 2 geldi ve bizim genel toplamımız 4 oldu. Genel olarak özetlersek:
+3 - temel
+1 - İngiliz Charge piyadesi ofansif PIP sayısı
-2 - İskoç Charge piyadesi defansif PIP sayısı
-1 - İskoç Leather Cannon defansif PIP sayısı (ikiye bölünen)
+5 - Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı
-3 - David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı
-1 - Korulukta saldırma
+2 - Zar atışı
Genel toplam 4. Eğer gerçek bir rakam istiyorsanız bu sayısı standart bir rakam olan 5 ile çarpın. Eğer muharebede başka bir etki yoksa İskoç biriminin asker sayısı 20 azalır.

Fakat tabi ki de ortada başka etkiler de mevcut. İşi ilginç kılan da bu. Bundan sonraki etkiler çarpımsal olarak etki edecek olanlar. Yani hangi düzende etki ederse etsin aynı sonucu verecekler. Küçük bir avantaj yada dezavantaj olsun etkileri büyük olacak.

İlk etkenimiz teknolojiden geliyor. Resimde gördüğünüz gibi her birimin ateş ve şok değerleri mevcut. PIP'ler ile karıştırmayın bunlar farklı değerler ve süvariler ile topçuların ateş ve şok evresini domine etmesinin asıl sebebi. Bizim durumumuzda piyade ateşini kullnacağız. 20*1.1=22

Sıradaki, muharebe yeteneği (combat ability). Bu etkiler teknolojiden değil idea grupları, poliçeler ve eventlerden kazanılır. Bunlar her birim için farklı olmakla birlikte birimlerin hangi evrede olurlarsa olsunlar verdikleri hasarı yükseltirler. İngiliz piyadesi %10 muharebe yeteneğine sahip ve bunu çarparsak; 22*1.1=24.2

Disiplin bildiğiniz üzere muharebenin babası olur. Tüm birimlerinizin tüm evrelerde verdiği hasarı arttırdığı gibi aldıkları hasarıda azaltır. Bunuda (%110 disiplin=1.1) çarparsak; 24.2*1.1=26.62

Bitmedi sonraki aşamada taktikleri hesaba katmalıyız. Burada size İngiliz taktik değerlerini gösteriyorum fakat taktik sadece defansif olarak etki eder yani bize gerekli olan İskoç taktiği.

Temel taktik değer teknolojik gelişmişlikten gelir. Fakat yukarıda gördüğünüz üzere disiplin bu değere etki eder. İşte bu yüzden disiplin daha fazla hasar verdirdiği gibi daha az hasar aldırır. İskoçya ve İngiltere 18 LVL askeri teknolojiye sahiplerken İskoçya'nın disiplini %105. Dolayısıyla bu onların taktiğini 2*1.05=2.1 yapıyor.
Düşman taktiğini bölüyoruz:
26.62/2.1 = 12.6762

Son olarak bu hesapların hepsi sahip olduğunuz 1K birimin tamamını içeren bir hesap. Resimde gördüğünüz üzere Yorkshire birimi aldığı hasarlardan dolayı %94.9 kapasiteye sahip. Verdiğimiz hasar bu oranda azalıyor.
12.6762 * 0.949 = 12.0297

Finale geldik, sahip olduğumuz Yorkshire birimi 12 düşman öldürüyor;
+1 - İngiliz Charge piyadesi ofansif PIP sayısı
-2 - İskoç Charge piyadesi defansif PIP sayısı
-1 - İskoç Leather Cannon defansif PIP sayısı (ikiye bölünen)
+5 - Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı
-3 - David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı
-1 - Korulukta saldırma
+2 - Zar atışı
____________________=
+4
4 * 5 (standart değer) * 1.1 (piyade ateş) * 1.1 (piyade muharebe yeteneği)...
... * 1.1 (disiplin) / 2.1 (düşman taktiği) * 0.949 (birim gücü) = 12
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 18:58:49 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Moral
« Yanıtla #2 : 30 Eylül 2016, 21:53:38 »

Önceden de söylediğim gibi çoğu savaş taraflardan birinin savaşacak askeri kalmamasıyla değil savaşacak morali kalmamasıyla biter. Moral hasarı zayiatlarla hemen hemen aynı şekilde hesaplanmakla birlikte 3 istisnaya sahiptir.
 - Birimlerin ateş ve şok PIP'leri yerine moral PIP'lerini kullanır.
 - İkincisi zayiatlarda bulduğumuz rakamı 5 ile çarpıyorken bunda 1/120 ile çarpacağız
çünkü moral havuzu değeri 1000 olan manpower havuzu gibi büyük değil, hatta çok küçük.
 - Üçüncü ve son olarak ekstradan bir maksimum moral değeri mevcut.

3 (standart değer) + 2 (of. moral PIP) - 1 (düşmanın def. moral PIP) -1 (düşmanın topçu def. moral PIP. -ikiye bölünen-) + 5 (Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı) - 3 (David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı) - 1 (arazi) + 2 (zar atımı) = 6

6 * 1/120 (standart değer) * 1.1 (piyade ateş)  * 1.1 (piyade muharebe yeteneği) * 1.1 (disiplin) / 2.1 (düşman taktiği) * 0.949 (birim gücü) * 4.25 (maksimum moral) = 0.1278

Bir sonraki aşamada düşman morali muhtemelen 0.13 oranında azalacak. (yada 0.12 EUIV bu tür yuvarlamalar konusunda pek bir katı) Burada dikkat edeceğiniz son nokta hesaplamayı yaparken biriminizin mevcut morali değil, maksimum morali kullanmanız.


Bitti, her şey bu kadar işte. Sonraki resimler sadece referans olarak kullanabilmeniz amacıyla birimlerin teknolojik gelişmelerini gösteren resimler.

Bu noktada son bir şeyden daha bahsetmek istiyorum, o da hiçbir mekaniğe sığmanyan stackwipe'lar. Normalde bir ordu mağlup olduğunda morali darmadağın olmuş bir şekilde geri çekilir ve kendini biraz toparladıktan sonra moralini yükselterek geri gelip savaşabilir ama bazı özel durumlarda düşman ordusunun tamamı yokedilebilir ve sahip oldukları (savaştan arta ne kaldıysa) insangücünün ancak yarısını insangücü havuzuna (manpower pool) aktarabilirler. Bu durumlar;

 - Eğer ilk durumda savaşan taraflardan biri diğerinden 10 kat fazla ise ortada bir savaş dahi gerçekleşmez ve az olan taraf katliama uğrar. Bu savaş başladıktan sonrası için geçerli değildir yani her şey muharebe başladığı andaki oranlarda.
 - Muhrabe bitiminden itibaren yenilen tarafın morali sıfıra düşer ve bu andan itibaren 2 adet ateş-şok döngüsü süresinde (12gün) bu orduya saldırılırsa bu ordu direkmen stackwipe yer. Bu savaşların en güzel ve avantajlı durumlarıdır, kesinlikle bunun için uğraşmalısınız. 

Başta Meneth olmak üzere EU4wiki.com'da emeği geçmiş olan herkese çok teşekkürler çünkü bu bilgiler oradan alındı.

Okuduğunuz için teşekkürler. -Conditionable (Gözlerim doldu -Gregory  :'( )

Kaynak: http://imgur.com/a/l6Gai




« Son Düzenleme: 04 Ekim 2016, 18:14:21 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Ekler
« Yanıtla #3 : 30 Eylül 2016, 21:54:03 »
İleride olabilecek bir güncelleme için rezerve.
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 18:50:28 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Altheir33

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 737
  • İslamdır bizi abâd eden, belki de sultan eden.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #4 : 30 Eylül 2016, 23:12:48 »
En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?
Devlet-i Aliyye-i Osmaniye!

Bir mazlum sultan: Sultan Vahdettin Han.

Eski şerefimiz ve topraklarımızı geri alana kadar, yurtta harb, cihanda harb!

Çevrimdışı AÖZÖZ

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 146
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #5 : 30 Eylül 2016, 23:32:44 »
Harika rehber

Çevrimdışı Paytak

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 986
  • Youtube videoları çeken bir genç
    • Profili Görüntüle
    • Youtube Kanalım: Paytak Strateji
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #6 : 30 Eylül 2016, 23:35:33 »
En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?
4-1-2 Daha iyi bence.Yani 4 Bin piyade Bin süvari ve 2 bin topçu

Çevrimdışı Elessar

  • CKII
  • Sekban
  • *
  • İleti: 1153
  • Bunu Merlin'den çaldık. Hırsızız biz.
    • Profili Görüntüle
    • Paradoxfan
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #7 : 30 Eylül 2016, 23:48:14 »
26 birimlik orduyu şöyle oluşturuyorum :
16-8-2
Erken dönemde doğru mudur?
Modlar uyuy*r y*vrucaklar :fpalm:

Kronoloji, Aptallar tarihi.
Ragnaroğulları vs Ramazanoğulları

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #8 : 30 Eylül 2016, 23:52:05 »
Dediğim gibi teknoloji grubuna göre değişir, %50 atlı oranı varsa bunu aşmayacak kadar at doldur ön sıraya. Eğer hat genişliği 26 ise yarısı 13 sen 12 at koyarsan süper olur. Ama piyadeler erken ölürlerse atlar efektifliklerini kaybederler dolayısıyla 10 at koy genede.

En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?

Yok oyun başlarında hat genişliği ~20 olduğu için batılı tech isen 14-6 koyarsan iyi olur. Top çıkınca 2 yada 4 tane atarsın paran çoksa 16 tane top koy arkaya :)

Daha rehberin bunu anlattığı kısmına gelmedim gelince daha iyi cevaplarım, çalışmadığım yerlerden soruyorsunuz :)

Bir de kuşatma ile ilgili şu muhabbet var:

Bir hatırlatma kuşatma bonusu alabilmek için kale seviyesi başına 5 top koymak gerekir, erken dönem dediğin gibi +2'lik kalelere 10 birim topçu yeterken (başkentler +3 olduğu 15 gerek ama gereksiz masraf) her kale seviyesinde bonusu alabilmek için top sayısının 5'er 5'er artması lazım. Yani 6 seviyelik bir kaleyi hızlıca alabilmek için 30 tane top getirilmeli.
« Son Düzenleme: 30 Eylül 2016, 23:53:41 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Paytak

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 986
  • Youtube videoları çeken bir genç
    • Profili Görüntüle
    • Youtube Kanalım: Paytak Strateji
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #9 : 30 Eylül 2016, 23:54:01 »
26 birimlik orduyu şöyle oluşturuyorum :
16-8-2
Erken dönemde doğru mudur?
Erken dönemde daha iyisi olamaz.Ama zaman ilerledikçe onu 10-6-10 olarak değiştirebilirsin.Tabiki güçlü (ekonomik olarak)Bir imparatorun varsa

Çevrimdışı Patlıcan

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 715
  • BONGO BONGO
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #10 : 01 Ekim 2016, 00:21:18 »
Yeni bölüm ne zaman gelir ???
I used to be an adventurer like you... Then I took an arrow in the knee.                                                                                                                                                  So you can cast a few spells? Am I supposed to be impressed?                                                                                                                                                  Let me guess someone stole your sweetrole.                                                                                                                                                  Hey, you mix potions, right? Can you brew me an ale?

Çevrimdışı fksahin

  • EU4
  • Moderatör
  • *
  • İleti: 417
  • Tengri Biz Menen!
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #11 : 01 Ekim 2016, 11:13:50 »
Savaş alanının askerlere ve savaşın sonucuna etkisini okurken aklıma Timur'un nasıl Anadolu'da kendi ordusuna en iyi savaş bölgesini aradığı geldi:)
Zamanı Tanrı yaşar. İnsanoğlu hep ölmek için türemiş.
Öd tengri aysar, kişi oglı kop ölgeli törimiş.
God lives the time. Mankind has always been born to die.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Zayiatlar eklendi
« Yanıtla #12 : 01 Ekim 2016, 14:38:36 »
İkinci bölüm olan Zayiatları ekledim şiddetle okumanızı tavsiye ederim ufkunuz açılıyor :D
« Son Düzenleme: 01 Ekim 2016, 14:38:59 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı erdem13

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 599
  • "Attila'nın ateşi var içimizde!"
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #13 : 01 Ekim 2016, 20:43:49 »
Eline sağlık güzel rehber olmuş. Daha önce ben de bu savaş mekaniği üzerine baya kafa yormuştum. Oranlar ile ilgili şöyle notlar almıştım:

(aç/kapa)

Piyade ve süvari sayılarıyla dilediğiniz gibi oynayabilirsiniz ancak topçu sayılarınızla -bence- hiç oynamayın, combat width ne kadarsa o kadar topçunuz olsun her zaman, ne eksik ne fazla. Verdiğim ordu sayılarını aynı anda bir yerde tutmanıza gerek yok, ben genelde 2'ye bölüyorum, hatta bazen 4'e bölüyorum, yan yana eyaletlerde gezdiriyorum hep. Yedek sayılarını savaşlardaki tecrübelerime göre yaptım genelde moral bozulup da ordu çekilene kadar verilen zayiatı geçmiyor bu yedek sayıları yani ordunuzun combat width değeri her zaman tam potansiyelde dolu olur ki bu da çok önemli bir avantaj.

Ancak her şey bir kenara, özellikle son güncellemelerle beraber komutanın etkisi çok ama çok arttı. İstediğiniz kadar iyi dizilmiş bir ordunuz olsun eğer başında iyi bir komutan yoksa o ordu kolaylıkla mağlup ediliyor. 
« Son Düzenleme: 01 Ekim 2016, 20:46:30 Gönderen: erdem13 »
"Uzak uzak ülkelerden döndüm seferden,
Yaralarım ağır fakat mestim zaferden!"

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #14 : 01 Ekim 2016, 20:52:01 »
Yedekte derken? 20 combat width varken 14 piyade 6 süvari bana daha doğru geliyor. Top için ise erken dönem 40K'lık orduda 20 tane biraz fazla kaçar.



Çevrimdışı erdem13

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 599
  • "Attila'nın ateşi var içimizde!"
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #15 : 01 Ekim 2016, 22:32:48 »
Yedekte derken? 20 combat width varken 14 piyade 6 süvari bana daha doğru geliyor. Top için ise erken dönem 40K'lık orduda 20 tane biraz fazla kaçar.

Yedekten kastım şu, mesela 20 combat width varsa ön safta 20 ikinci safta 20, toplam 40k birliğimiz oluyor, eğer savaşa 50k gidersek o fazladan 10k yedekte duruyorlar çarpışmaya katılmıyorlar ve savaşan 40k zayiat verdikçe bu 10k çarpışmaya katılıyor. Ben de savaşlarda verdiğim zayiatlara göre yedek sayısını belirledim işimi sağlama almak için.

Erken dönemde 20k top maliyet ve manevra yönünden dezavantaj tabi ama getirisini de çok gördüm. En azından 40k'lık bir orduda erken dönemde 14-16k topçu olması gerekiyor diye düşünüyorum tabi savaşılan araziye, ekonomiye vs. göre değişir bunlar zaten yukarıda belirttiğin gibi burada şöyle savaşırsanız kazanırsınız tarzında bir şey diyemeyiz çok fazla değişken var :)
"Uzak uzak ülkelerden döndüm seferden,
Yaralarım ağır fakat mestim zaferden!"

Çevrimdışı Karahamo

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 414
  • Sözü sağlam, özü sağlam, adam ol, ırkına çek.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #16 : 01 Ekim 2016, 22:38:17 »
göçebe devletler için herhangi bir oran yoktur yani tüm ordu süvarilerden oluşabilir. Genellikle en etkili ordu süvari sayısını sınırı aşmayacak kadar fazla tutan ordudur.Demişsin
Süvari sayısı sınırını nereden öğreniriz :D
Bir Sabah Tan Atarken Yüce Tanrı Dağından,
Kürşad'ın Gür Sesi Duyulacak:
Atlar Vey Irmağında Sulansın,
Güneş Doğduğu Yerde Karşılansın.
Emri Tekrar Edecek
...Gök, Toprak, Deniz,
Bozkurtlar Uluyacak Bütün Anadolu'dan:
Biz de sizdeniz, Biz de Sizdeniz.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #17 : 01 Ekim 2016, 22:42:54 »
Bunu okuduğun yerde belirtmişim zaten görmedin mi? :) Senin yazdığın cümlenin öncesinde yazıyor sınırlar, teknoloji grubuna göre değişiyor.



Çevrimdışı PashaZade

  • Sekban
  • *
  • İleti: 1399
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #18 : 02 Ekim 2016, 00:37:19 »
Gregory'den allah razı olsun. Mekanı cennet olur umarım.  nrm*

Çevrimdışı Annibal

  • Crazy Horse Archer
  • Paşa
  • *
  • İleti: 5829
  • Baba kaçar.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #19 : 02 Ekim 2016, 02:09:20 »
Çok güzel rehber. Bir benzerini (ama daha az ayrıntılı) EU3'te ben yapmıştım çünkü millet savaşmayı bilmiyordu, şimdiki oyuncular o döneme göre daha iyi. Savaş olayı önemli. Bunun ekmeğini multilerde çok yedim. Bazen küçücük bir bilgi kırıntısı bile savaş sırasında işinize yarayabilir, bana çok oldu. Bir muharebe ile multide savaşları bile çevirebilirsiniz. Tabi ki herşey elinizde değil ama bilgi güçtür.

Bu arada çok soruluyor ideal ordu ne olmalı diye. İdeal ordu diye bir şey yok arkadaşlar. Yani aslında var da, adı üstünde ideal. İdeal olana hiçbir zaman ulaşamazsınız çünkü oyunda sizi sınırlayan bir sürü şey var. Çok kıymetli bir manpower havuzu var mesela, supply limitleri dikkate almadan ordu kurabilir misiniz? Combat width kadar topçu basmayı ben de isterim ama hazineyi ne yapacağız?

Bu işin çok basit iki kuralı var. Top öncesi dönemde olabildiğinde süvari basın, toplar çıktıktan sonra olabildiğince top basın. Bu kadar. Tabi piyade oranınızı da çok düşürmeyin. Arka safta da piyadeniz olsun ki topçularınız düşmana kolay yem olmasın. Bunun dışında erdem13'ün yöntemi de işe yarar. Belirlediğiniz standart, supply limitleri aşıyorsa bunları 2 veya 4 parçaya bölün. Savaş zamanı birleştirirsiniz.
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"

Çevrimdışı Karahamo

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 414
  • Sözü sağlam, özü sağlam, adam ol, ırkına çek.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #20 : 02 Ekim 2016, 18:10:01 »
Bunu okuduğun yerde belirtmişim zaten görmedin mi? :) Senin yazdığın cümlenin öncesinde yazıyor sınırlar, teknoloji grubuna göre değişiyor.
Eyvallah :D
Bir Sabah Tan Atarken Yüce Tanrı Dağından,
Kürşad'ın Gür Sesi Duyulacak:
Atlar Vey Irmağında Sulansın,
Güneş Doğduğu Yerde Karşılansın.
Emri Tekrar Edecek
...Gök, Toprak, Deniz,
Bozkurtlar Uluyacak Bütün Anadolu'dan:
Biz de sizdeniz, Biz de Sizdeniz.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #21 : 02 Ekim 2016, 21:51:20 »
Arkadaşlar rehber tamamlandı, eksik-gedik, imla hatası yada anlaşılmayan bir yer bulursanız bu konu altından bildirin düzeltelim.



Çevrimdışı Patlıcan

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 715
  • BONGO BONGO
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #22 : 02 Ekim 2016, 22:03:11 »
Darısı savaş rehberi 4'ün başına :D
I used to be an adventurer like you... Then I took an arrow in the knee.                                                                                                                                                  So you can cast a few spells? Am I supposed to be impressed?                                                                                                                                                  Let me guess someone stole your sweetrole.                                                                                                                                                  Hey, you mix potions, right? Can you brew me an ale?

Çevrimdışı Annibal

  • Crazy Horse Archer
  • Paşa
  • *
  • İleti: 5829
  • Baba kaçar.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #23 : 03 Ekim 2016, 00:36:16 »
En can sıkıcı olay stackwipe yiyen ordunun yarısının manpower havuzuna dönmesi. Single oynarken %5'e falan indiriyorum bunu.
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"

Çevrimdışı Yesjulz

  • Azab
  • *
  • İleti: 39
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #24 : 03 Ekim 2016, 21:33:16 »
Çok iyi rehber, bilmediğim birçok şey öğrendim teşekkürler.

Çevrimdışı erdem13

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 599
  • "Attila'nın ateşi var içimizde!"
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #25 : 03 Ekim 2016, 21:57:27 »
En can sıkıcı olay stackwipe yiyen ordunun yarısının manpower havuzuna dönmesi. Single oynarken %5'e falan indiriyorum bunu.

Dostum stackwipe nedir ilk defa duyuyorum da ;D
"Uzak uzak ülkelerden döndüm seferden,
Yaralarım ağır fakat mestim zaferden!"

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #26 : 03 Ekim 2016, 21:59:12 »
Ekler kısmında yazıyor, oraya bakabilirsin. (Kısaca bir ordunun muharebede diğer ordudaki askerlerin tamamını katletmesine denir)



Çevrimdışı wisehan

  • Azab
  • *
  • İleti: 5
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Combat Width Sorusu
« Yanıtla #27 : 17 Ocak 2017, 12:56:02 »
Bildiğim kadarıyla combat width etkileyen arazi dezavantajı da kalktı.(dağlık bölge vs sadece atılan zara etki ediyor)

Yazılan savaş rehberlerinde oyun en başta;
1)Combat width kadar bölüğü birinci sıraya koyuyor.(Atlı ve piyade)
2)Topçuları ikinci sıraya koyuyor.
3)Eğer fazla atlı piyade varsa ikinci sırayı dolduruyor.
4)Eğer ikinci sırada dolarsa yedeğe alıyor.

Fakat ekran görüntüsünde (İspanya'yım) gördüğünüz gibi 36 piyade 6 atlı 15 topçum var  ve 40 combat width ve 32 level military tech'e ulaştım.
Buna rağmen ön sırayı dolduramadım.Hatta 11 piyade birliğim hiç savaş alanına bile girmedi.Bana bu durumu tane tane açıklayabilecek biri var mı? :)

Ekran Görüntüsü:
« Son Düzenleme: 17 Ocak 2017, 14:22:26 Gönderen: Gregory »

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: Combat Width Sorusu
« Yanıtla #28 : 17 Ocak 2017, 14:26:02 »
Arazinin hat genişliğini azaltması 1.19.1'de kalktı bu yamaya sahip misin?

Senin durumunda ise tahminen şöyle bir şey diyeyim; eksik olan yerlere asker koymanın mantığı yok çünkü karşısında saldırabileceği bir asker yok. Dikkat edersen düşman safları genişliğinde senin piyaden var ve piyadenin bittiği yerlerde iki kanatta da atlı askerler mevcut. Bu atlı askerler sahip oldukları cavalry flanking kadar karşılarındaki askerlerin yanlarındaki askerlerle savaşabiliyorlar ki senin durumunda cav. flanking değeri +3 olduğu için düşman askerinin bittiği yerden itibaren senin saflarında 3 sıra atlı asker dizilmiş 4. yok çünkü olsa da karşısında savaşacak bir düşman yok. Rehberin tamamını okumanı tavsiye ederim. http://paradoxfan.com/forum/index.php?topic=51125.0
« Son Düzenleme: 17 Ocak 2017, 14:27:46 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı wisehan

  • Azab
  • *
  • İleti: 5
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #29 : 17 Ocak 2017, 17:27:52 »
Cevabın için teşekkürler.Öncelikle tüm rehberi okudum ve son yamaya(1.19.2) sahibim.
Eğer senin ordun karşıdakinden büyük ise
1)Karşı tarafın ilk sıra askeri kadar piyade
2)Flanking range kadar yanlara atlı
3)İkinci sıraya topçular

Ama artan piyade normalde ikinci sıramda beklemesi gerekirken, ortada yok.Örnek olayda Mossinin ön safı 25 birimden oluşuyor.Benim 25 piyadem ve flanking range kadar atlım var. Ama benim toplamda 36 piyadem var.11 piyade taburu nerede :)Sonradan da katılma olmuyor.Bölüp aynı anda savaşa soksan yine katılmıyorlar.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #30 : 17 Ocak 2017, 18:09:56 »
Az önce oyuna girip denedim bende de 2 farklı durum oluştu birinde senin dediğin gibi fakat sen yanlış yere bakıyorsun savaş durumunda senin 34K piyaden kalmış 36 değil ama yinede bir 8K asker olması lazımdı topların yanında.

Burada senin yaşadığın durumu Avusturya yaşıyor:


Bunda ise normal:



Çevrimdışı wisehan

  • Azab
  • *
  • İleti: 5
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #31 : 17 Ocak 2017, 18:22:34 »
Ben savaşı ilerlettikten sonra aldım ekran görüntüsünü o yuzden 34K gözüküyor. 11K veya 8K sonucu değiştirmiyor. Adamlar yok. :D Ne back-up ne başka birşey. Bir de yenilsen hepsinin moral değeri düşüyor. Yani ciddi bir durum.Bölsen de durum değişmiyor eğer üst üste iseler.Sonra dan ekleyince back-up yapıyorlar mı onu denemedim.Sanırım bug ve tüm oyun zevkimi kaçıyor.
« Son Düzenleme: 17 Ocak 2017, 18:28:12 Gönderen: wisehan »

Çevrimdışı wisehan

  • Azab
  • *
  • İleti: 5
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #32 : 17 Ocak 2017, 22:05:21 »
@Greygor. Normal diye yolladığın ikinci ekran görüntüsünde Osmanlı Ordusu tek stack mıydı? Yoksa sonradan eklenen başka ordu ile mi birleşti??

Çevrimdışı wisehan

  • Azab
  • *
  • İleti: 5
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #33 : 18 Ocak 2017, 00:59:57 »
Oyunun bug'ıymış. Gelecek patchde düzeltilecekmiş.
https://youtu.be/V_AW8ddk7CY

12.56 da söylüyor

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #34 : 18 Ocak 2017, 17:31:01 »
O videoyu ve ilgili kısmı nasıl bulduysan helal olsun :)

@Greygor. Normal diye yolladığın ikinci ekran görüntüsünde Osmanlı Ordusu tek stack mıydı? Yoksa sonradan eklenen başka ordu ile mi birleşti??

Hayır, başka bir ordu gelip birleşti zaten dikkatli bakarsan ilk resimde orduyu Budin'in güneydoğusunda görürsün.



Çevrimdışı Patlıcan

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 715
  • BONGO BONGO
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #35 : 19 Ocak 2017, 21:24:31 »
adamlar daha yeni yaptıkları özelliği bile buglı veriyorlar piyasaya :D

bug içinde yaşayıp bugında boğul paradox.
I used to be an adventurer like you... Then I took an arrow in the knee.                                                                                                                                                  So you can cast a few spells? Am I supposed to be impressed?                                                                                                                                                  Let me guess someone stole your sweetrole.                                                                                                                                                  Hey, you mix potions, right? Can you brew me an ale?

Çevrimdışı Elessar

  • CKII
  • Sekban
  • *
  • İleti: 1153
  • Bunu Merlin'den çaldık. Hırsızız biz.
    • Profili Görüntüle
    • Paradoxfan
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #36 : 20 Ocak 2017, 08:51:18 »
:P
Modlar uyuy*r y*vrucaklar :fpalm:

Kronoloji, Aptallar tarihi.
Ragnaroğulları vs Ramazanoğulları

Çevrimdışı Koki26

  • Müsellem
  • *
  • İleti: 76
    • Profili Görüntüle
Ordu Düzeni
« Yanıtla #37 : 09 Şubat 2017, 21:46:05 »
Arkadaşlar oyunu az çok çözmeye başladım.Savaşla ilgili sıkıntılarım var...Kendi ordumun yarısı kadar bir orduya yeniliyorum. :)
Ordumda lider var.Şimdi
1-orduda piyade süvari top oranı nasıl olmalı ? 20 birimlik bir orduda 10 piyade 5 süvari 5 top yapıyorum
2-Güçlü bir ordu olmanın tüyoları nedir ?
3-İyi bir lider nasıl çıkarabilirim hep dandik dandik liderler geliyor

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #38 : 10 Şubat 2017, 00:23:28 »
Rehberlere bakmanı tavsiye ederim.



Çevrimdışı Koki26

  • Müsellem
  • *
  • İleti: 76
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #39 : 10 Şubat 2017, 17:07:09 »
hocam rehberlere baktım.anlamadığım için burada sordum. :)

Çevrimdışı Zebercet

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 245
  • Bilincin her türlüsü hastalıktır.
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #40 : 10 Şubat 2017, 17:40:06 »
hocam rehberlere baktım.anlamadığım için burada sordum. :)

Rehberler bana da karışık gelmişti. Bak şimdi ben şöyle yapıyorum genelde de tuttu şimdiye kadar. Kendi bitmiş oyunumdan aldığım resimlerle açıklamaya çalışayım.

İlk baktığım yer teknoloji kısmı.

(aç/kapa)

Bak mesela bende cephe genişliği 25 yazıyor. O yüzden ben her kolordumda 25 birim piyade bulunduruyorum ki savaşırken en ön saf boş kalmasın ve daha efektif saldırabilsinler. Tabii dağ ve nehre saldırırsan cephe genişliği düşer, atıyorum dağa saldırdın ve vadi dar, cephe genişliği 15e düşerse 10 birim piyade boşta kalır ve ya çok zor yenersin ya da büyük ihtimalle yenilirsin.

İkinci baktığım yer ise askeriye sekmesi.

(aç/kapa)

Gördüğün gibi mücadele büyüklüğü 40 yazıyor, bu bir kolordunda tutman gereken azami miktarı belirliyor. Ve bunun 25'ini zaten piyade ile doldurmuştuk. Geri kalan 15 birim ise senin keyfine kalmış. Ben 6 atlı 9 topçu ekleyip 40'a tamamlıyorum. Bunun dışında bu sekmeden moral ve askeri geleneğe de dikkat etmen lazım. Özellikle moral çok önemli ki dağılıp gitmesinler savaşta. Ve ordularına kötü de olsa bir general koy, önemli savaşlardan önce en iyi generalini ata, ya da mesela kale kuşatacaksan kuşatmadan önce kuşatma yeteneği yüksek bir generalini gönder. Ve asla nehir ve dağa saldırma, ha arada 2 katı fark varsa vakit kaybetmemek için dalabilirsin. Manpowerdan yersin.

(aç/kapa)

İşte benim standart kolordum.




+Takviye olarak gönderdiğin ordunun savaşa yetişemeyip yenilen ordudan sonra onun da imha olması...

Çevrimdışı Miltiades

  • Ağır Süvari
  • *
  • İleti: 3134
  • Miltiades
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #41 : 10 Şubat 2017, 17:40:36 »
1- Yaptığın düzen gayet kullanışlı.
2- Prestijini, ordu geleneğini, ordu moralini ve disiplini yüksek tut.
3- Ordu geleneğin ne kadar yüksekse o kadar iyi lider gelebilir. Geleneğin azsa derebeylerinden general isteyebilirsin.

Aynı şekilde düşman taraf da iyi bir ordu oluşturmuş ve arka planında her şeyi hazır olmuş olabilir. Bu durumda savaştığın coğrafyayı dikkatli seç. Hücum eden taraf olacaksan kuşatma yaptığın kaleden dolayı -1 ceza yiyeceksindir, kuşatma ordunun arkasında daimi bir ordu bulundur. Yine savaş senin lehine gidiyorsa, lehine dönene kadar paralı asker basıp savaşa gönder. Borçları dert etme, savaştan sonra ödersin. Savunma yapıyorsan da düşman orduyu kendi kaleni kuşatma altına alana kadar şehirlerini işgal etmesine izin ver.(bu şehirler araziden dolayı avantajlı olabilir, duruma göre stratejiyi değiştirirsin.) Rakip, kaleyi kuşatmaya başladığında çevreden saldırıya geç, düşman ceza alacaktır.

Çevrimdışı Koki26

  • Müsellem
  • *
  • İleti: 76
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #42 : 10 Şubat 2017, 20:06:51 »
Rehberler bana da karışık gelmişti. Bak şimdi ben şöyle yapıyorum genelde de tuttu şimdiye kadar. Kendi bitmiş oyunumdan aldığım resimlerle açıklamaya çalışayım.

İlk baktığım yer teknoloji kısmı.

(aç/kapa)

Bak mesela bende cephe genişliği 25 yazıyor. O yüzden ben her kolordumda 25 birim piyade bulunduruyorum ki savaşırken en ön saf boş kalmasın ve daha efektif saldırabilsinler. Tabii dağ ve nehre saldırırsan cephe genişliği düşer, atıyorum dağa saldırdın ve vadi dar, cephe genişliği 15e düşerse 10 birim piyade boşta kalır ve ya çok zor yenersin ya da büyük ihtimalle yenilirsin.

İkinci baktığım yer ise askeriye sekmesi.

(aç/kapa)

Gördüğün gibi mücadele büyüklüğü 40 yazıyor, bu bir kolordunda tutman gereken azami miktarı belirliyor. Ve bunun 25'ini zaten piyade ile doldurmuştuk. Geri kalan 15 birim ise senin keyfine kalmış. Ben 6 atlı 9 topçu ekleyip 40'a tamamlıyorum. Bunun dışında bu sekmeden moral ve askeri geleneğe de dikkat etmen lazım. Özellikle moral çok önemli ki dağılıp gitmesinler savaşta. Ve ordularına kötü de olsa bir general koy, önemli savaşlardan önce en iyi generalini ata, ya da mesela kale kuşatacaksan kuşatmadan önce kuşatma yeteneği yüksek bir generalini gönder. Ve asla nehir ve dağa saldırma, ha arada 2 katı fark varsa vakit kaybetmemek için dalabilirsin. Manpowerdan yersin.

(aç/kapa)

İşte benim standart kolordum.

hocam çok sağol gerçekten iyi yazmışsın :) çok teşekkürler

@Miltiades hocam sanada çok teşekkürler sağolun :)

Çevrimdışı Zebercet

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 245
  • Bilincin her türlüsü hastalıktır.
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #43 : 10 Şubat 2017, 21:32:04 »
Rica ederim. Alan genişliği başlangıçta 5 oluyor sanırım, o durumda ben 15 olana kadar 14 piyade 6 atlı yapıyorum kolordu genişliği artıp toplar açılınca oran değişiyor tabii o anki duruma göre basmak lazım ama önceliğimiz en ön safı boş bırakmamak.
+Takviye olarak gönderdiğin ordunun savaşa yetişemeyip yenilen ordudan sonra onun da imha olması...

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ordu Düzeni
« Yanıtla #44 : 11 Şubat 2017, 17:32:09 »
Bak mesela bende cephe genişliği 25 yazıyor. O yüzden ben her kolordumda 25 birim piyade bulunduruyorum ki savaşırken en ön saf boş kalmasın ve daha efektif saldırabilsinler. Tabii dağ ve nehre saldırırsan cephe genişliği düşer, atıyorum dağa saldırdın ve vadi dar, cephe genişliği 15e düşerse 10 birim piyade boşta kalır ve ya çok zor yenersin ya da büyük ihtimalle yenilirsin.

Öncelikle hat genişliği 1.19 ile birlikte artık dağda geçen muharebelerde dahil değişmiyor.

İkincisi hat genişliği kadar piyade koymak akıl kârı değil oraya süvari de eklemen lazım. Hat genişliği 25 ise ön sırada en azından 10 birim atlı olsun.

Gördüğün gibi mücadele büyüklüğü 40 yazıyor, bu bir kolordunda tutman gereken azami miktarı belirliyor.

Hayır bu hat genişliği yani ilk sırada yan yana kaç asker olacağını gösteriyor. Daha arkada bekleyen yedekler ve topçular mevcut.

Türkçe yamada yanlış çevrilmiş. Mücadele değil hat/cephe genişliği olması lazım oranın. Kolordunda şehrin ikmâl limit sınırı kadar asker tutabilirsin.

Gördüğün gibi mücadele büyüklüğü 40 yazıyor, bu bir kolordunda tutman gereken azami miktarı belirliyor. Ve bunun 25'ini zaten piyade ile doldurmuştuk. Geri kalan 15 birim ise senin keyfine kalmış. Ben 6 atlı 9 topçu ekleyip 40'a tamamlıyorum.

Eğer ilk sıraya topçu koyarsan büyük dezavantaj yersin, Age of Empires yada Total War'daki süvarilerin gelip topçularını dağıtması gibi düşün. 1650'den önce bir orduda ne kadar çok atlı var ise o ordu o kadar iyi savaşır.

İşte benim standart kolordum.
(aç/kapa)

Topçu sayısı çok az. O tarihte topçuların piyadelere yakın sayıda olması daha efektif olur.

1-orduda piyade süvari top oranı nasıl olmalı ? 20 birimlik bir orduda 10 piyade 5 süvari 5 top yapıyorum

Süvariler ordunun iki kanadında birden savaşacakları için sayılarının çift olması daha makul.
« Son Düzenleme: 11 Şubat 2017, 17:35:54 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Zebercet

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 245
  • Bilincin her türlüsü hastalıktır.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #45 : 11 Şubat 2017, 18:47:23 »
Bakın o resimleri atmam iyi olmuş bu bahaneyle ben de yeni şeyler öğrendim. Aslında yanlış olma ihtimalinin yüksek olduğunu biliyordum ve bilmiş bilmiş yazmaktaki niyetim sizin dilinizi çözmekti rehberler çok karışık gelmişti bana böyle tane tane anlatmanız süper oldu valla.:sneaky: Şimdi bu bilgiler ile kimse beni tutamaz. :smug23:
+Takviye olarak gönderdiğin ordunun savaşa yetişemeyip yenilen ordudan sonra onun da imha olması...

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Hat genişliği ve teknolojiye göre ordu kompozisyonları:

« Son Düzenleme: 06 Nisan 2017, 19:12:18 Gönderen: Gregory »



Çevrimdışı Muhafız

  • Mr. Achievement
  • Moderatör
  • *
  • İleti: 1025
  • EU4 Moderatörü
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #47 : 06 Nisan 2017, 20:15:23 »
mil tech 16 ya kadar topun faydası yok mu  :P

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #48 : 06 Nisan 2017, 20:27:52 »
Yorumlar kısmında belirttiği üzere piyade varken gereksizmiş. Orada yazan elamanları aratırsan google'da rehberleri çıkar açıklamışlar neden topa gerek olmadığını.

Bende eskiden birkaç top koyardım ama demek ki topu sadece kuşatmalar için arkada tutmak lazım atıyorum 10 piyade 10 top 20K sadece kuşatmalar için bir birlik olarak ayrılabilir.



Çevrimdışı Annibal

  • Crazy Horse Archer
  • Paşa
  • *
  • İleti: 5829
  • Baba kaçar.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #49 : 07 Nisan 2017, 09:40:34 »
Hat genişliği ve teknolojiye göre ordu kompozisyonları:


Bana pek mantıklı gelmedi ama...
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5185
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #50 : 07 Nisan 2017, 15:50:23 »
Bende denemedim valla elemanlar öyle yazmışlar :)



Çevrimdışı ravachol

  • Azab
  • *
  • İleti: 1
  • Yeni üye oldum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #51 : 17 Eylül 2017, 18:57:00 »
Bende denemedim valla elemanlar öyle yazmışlar :)

Sayın gregory bey rehberiniz için elinize sağlık, büyük bir zevkle okudum. Ama anlamadığım 2 yer var.Yardımcı olursanız çok sevinirim.

1-)Flanking range tam olarak nedir? Eğer n değerınde flankin rangemiz var ise Aynı anda karşı tarafdan 2n+1 sayıda birliğe saldırmamızımı sağlıyor. Yoksa tam karşımıza gelen noktanın n değeri menzili içinde ki en müsait birliğe saldırmamızımı sağlıyor?

Sanırım biraz karışık sordum. Misal flanking range 2 ise karşı tarafdan 5 birliğemi bizim saldırımız işliyor? yoksa bu 5 birlik içinde ki en müsait birliğemi saldırıyoruz.

2-)Asıl anlamadığım konu ise neden tüm orduyu tamamen atlı yapmıyoruz ? Eğer horde ve tengri isek yada gerekli ideaları almış isek cavalry / infantry ratiomuz 100 olucaktır ve inefficent support durumuna düşmeden tüm orduyu süvarilerden oluşturabiliriz. Piyadelerden üstünlüğü herkesin malumu olan atlı sınıfını gerekli combat ability fikirleriyle iyice güçlendirip var olan her orduyu yenemezmiyiz ?

Yada  en azından ordunun ön safını tamamen süvari yapıp arka safı topçu yapsak mantıklı olmazmı?  Sonuçda süvariler piyadelerin yapabildiği her şeyi yapıyorlar. Topçu sınıfı arkada iken bile saldırı ve savunma desteği verebiliyor. Bu yüzden varlıkları çok gerekli . Ama ya piyadeler ? Süvarilerin 3 de 1'i fiyatına bastığımız güçsüz adamlar değil mi?   Eğer yeterli paramız var ise neden piyade kullandığımız her yer için  süvari sınıfını kullanmıyoruz ?

Biliyorum, bilmediğim çok önemli bir nokta var ve siz buna dayanarak bu düşüncelerimin hatalı olduğunu biliyorsunuz. Beni de aydınlatabilirseniz çok sevinirim.

İyi akşamlar

Çevrimdışı alemdar1227

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 513
  • Gelecek sene YKS'ye kadar ara veriyorum.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #52 : 17 Eylül 2017, 22:14:07 »
Gregory erken emekliye ayrıldı ondan cevap bekleme. Konu hakkında bilgim yoksa moderatörler yardımcı olabilirler.
- Zamanla artan sadece iki şey vardır : 1. Ölüm korkusu  2. Kaybettiklerimiz.
- Bazen delirmek en akıllıca seçimdir.

Ne mutlu Türküm diyene!
                              
Kendinize iyi bakın. 24 Haziran 2018'de buradayım.

Çevrimdışı fksahin

  • EU4
  • Moderatör
  • *
  • İleti: 417
  • Tengri Biz Menen!
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #53 : 17 Eylül 2017, 23:19:08 »
Aslında sorduğun soruların cevapları tabloda var.

Kısaca özetlemek gerekirse Flanking Range ordunda kaç tane atlı birlik kullanabileceğini gösterir. Yukarıdaki tabloda da Flanking range artışına göre ordudaki atlı birlik sayısını arttırmışlar. Çünkü atlı birlikler Flanking range'e göre saldırırlar. Flanking range'den fazla sayıda atlı birlik bulundurursan bunlarında sana pek bir yararı olmayacaktır. Sadece Horde ve "Cavalry Combat Ability"si yüksek ülkelerin daha fazla sayıda atlı birlik bulundurmaları avantaj sağlar.

Horde bir ülke değilsen sadece süvarilerle savaş kazanamazsın. Savaş sırasında asıl önemli konu combat width'dir ve bunun en büyük etkisi piyadeleredir. Bir çok savaş, sayıca fazla olunmasına rağmen yeterli sayıda piyade kalmazsa kaybedilebilir.
Zamanı Tanrı yaşar. İnsanoğlu hep ölmek için türemiş.
Öd tengri aysar, kişi oglı kop ölgeli törimiş.
God lives the time. Mankind has always been born to die.