Gönderen Konu: EU3: Ekonomi Rehberi  (Okunma sayısı 27316 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Annibal

  • Crazy Horse Archer
  • Paşa
  • *
  • İleti: 5829
  • Baba kaçar.
    • Profili Görüntüle
EU3: Ekonomi Rehberi
« : 19 Nisan 2010, 17:01:50 »
BÜTÇE

İyi kurulmuş bir bütçe sağlam bir devlet yapısı için hayati öneme sahiptir. Eğer denk bir bütçe kuramazsanız bütçeniz açık verir ve bu açıkları kapatmak için alabileceğiniz iki önlem vardır: borç ya da enflasyon. İki çözüm de kısa vadede sorunları ortadan kaldırsa da uzun vadede ekonominizi yiyip bitiren birer kansere dönüşür.

Bu tür sorunlarla karşılaşmamak için yapılması gereken sağlam bir bütçe kurmaktır.

Bütçenizin denk olup olmadığını anlamak için treasury çubuğu sıfırdayken hazinenizdeki değişime bakabilirsiniz.






Eğer kar ediyor ya da en azından zarar etmiyorsanız problem yok demektir ancak bütçe açık veriyorsa o zaman bazı önlemler almak gerekir.






VERGİLER (TAX)

Bütçenin ana gelir kalemi vergilerdir. Vergiler eyaletlerinizdeki vergilerin (tax) toplamının üstüne bonusların eklenmesiyle hesaplanır. Bu toplam 12 aya bölünerek her ay kasanıza girer.

Stabilite ve diğer etkenler sıfırken bütçeye giren vergiler %100 verimlilikle girer. Bunu orta nokta kabul edebiliriz. Şehirlerinizde topladığınız vergiler olduğu gibi hazinenize giriyor manasına gelir. Her stabilite artışı vergi gelirlerinize + %10 katkı sağlar. Bu şekilde +3 stabilitedeyken her ay bütçeye kaydedilen vergi tutarı %130 olur. Yani normalden %30 daha fazla vergi toplamış olursunuz.





Sherrif sınıfından danışmanlar, Bureuracracy ideası ve merkezileşme (centralization) politikaları vergi gelirlerinizi artırmanıza katkıda bulunur.

Merkezileşmeye önem verin. Tamamen merkezileşmenizi vergi gelirlerinize %20 katkı sağlar. Bu çok ciddi bir orandır.

Bunların dışında bazı teknolojileri ilerletmeniz bazı binaları kurmanıza imkan sağlar ve bunlar vergi gelirlerinizi artırır.

8. üretim teknolojisine geldiğinizde workshop binasını kurabilirsiniz. Bu bina şehrinizin vergi gelirini +1 katkıda bulunur.

Bu şekilde toplanan vergilerden başka bir de yıllık vergiler vardır. Bunlar ulusal bonuslardan etkilenmeden sadece şehir bonuslarından etkilenir. Şehir ekranında gördüğünüz vergi miktarları her yıl 1 Ocak’ta doğrudan hazineye girer. Bazen denk bir bütçe kurmasanız bile kar edersiniz ya da açık vermezsiniz. İşte bunun nedeni bu yıllık vergilerdir.

Savaş zamanları savaş vergilerini yürülüğe koyabilirsiniz. Bu uygulama, halktan %50 oranında daha fazla vergi almanızı sağlar. Zararı ise savaş yorgunluğuna yaptığı katkıdır.







ÜRETİM (PRODUCTION)

Her şehir bir ürün üretir. Bu üretimlerden sağlanan gelire üretim geliri denir ve aylık bütçe ekranında gösterilir. Üretim, bütçedeki ikinci büyük gelir kalemidir.

Her şehir belli bir ürünü belli bir miktarda üretir. Kasanıza girecek para ise üretim verimliliğiyle (production efficiency) belirlenir. Bu hesap şu şekilde yapılır:

(Üretim geliri x üretim verimliliği)





Örnek olarak bir şehirde üretilen kumaşın toplam bedeli 10 düka olsun. Üretim verimliliğiniz %50 ise bu şehirden kazanacağınız üretim geliri 5 düka olur. Bu rakamlar şehrin bilgi ekranında yazar. Sizin asıl yapmanız gereken üretim verimliliğini artırmaktır.






Merkezileşme, Smitihian Economics ideası, alderman türündeki danışmanlar üretim vermliliğini (production efficiency) artırır. Bunun yanında üretim teknolojisini (production technology) artırmanız üretim verimliliğinize katkıda bulunacaktır.

Üretim teknolojisi, verimi artırmanın yanında tekstil fabrikası kurmanızı da sağlar. Bunun için 14. seviyeye gelmeniz gerekir. Tekstil fabrikası kurduğunuz eyaletin üretim gelirine 6 düka eklenir. Tabi fabrikayı kurarken dikkat etmeniz gereken şey eyalette kumaş (cloth) ve iplik (wool) üretiliyorsa bu durumda üretim geliri 12 düka olur. Fabrika kurulan eyaletlerde zenginlik üst düzeye çıkar.






TİCARET (TRADE)


Oyunda en önemli gelir kalemlerinden birini ticaret oluşturur. Ticareti tüccarlar (merchants) aracılığıyla yaparsınız. Oyunda pek çok ticaret merkezi vardır. Tüccarlarınızı bu merkezlere gönderirsiniz ve tüccarlarınız buralarda ticaret yapmaya başlar. Öteki tüccarlarla rekabet edip daha güçlü birer tüccar olmaya çalışırlar. Ne kadar üst seviyeye çıkarlarsa o kadar çok para kazanırlar. Bu paralar sizin bütçenize yazılır.

Öncelikle ticaret politikanızı belirlemeniz lazım. Bu bir devlet politikası olacak mı olmayacak mı buna karar vermelisiniz. Güçlü bir ticaret devleti olmanız için savaş alanlarında daha pasif; diplomaside daha aktif bir devlet olmalısınız. Yayılmacı bir devlet genel olarak ticarette başarı gösteremez.

Eğer ticarete önem verecekseniz daha sonraki planlarınız hangi ticaret merkezlerine yoğunlaşacağınız üzerine olmalıdır. Ticaret merkezlerini hedef olarak belirlerken temel alacağınız bazı kıstaslar vardır. Bunları şöyle özetleyebiliriz:

Rekabet şansı (compete chance): ticaret merkezleri sayfasını açtığınızda o an oyunda bulunan bütün ticaret merkezlerini görebilirsiniz. %lik ifadeyle gösterilen tüccarlarınız rekabet şansıdır. Bu ihtimal ne kadar yüksek olursa tüccarlarınız o merkezde o kadar rahat rekabet edebilir ve size daha az harcamayla daha çok gelir kazandırır.





Tüccar maliyeti (merchant cost) :
ticaret merkezine bir tüccar yollamak için harcamanız gereken miktardır. Ticaret merkezinin size uzaklığıyla doğru orantılıdır. Düşük masraflar sizin için tercih sebebi olmalıdır. Merchants adventure ideası ile bu maliyeti üçte bir oranında azaltabilirsiniz. Ayrıca free trade politikası da maliyeti düşürmenize katkı sağlar.






Ticaret merkezinin büyüklüğü (value) : ne kadar büyük bir pazarda rekabet ederseniz o kadar çok gelir kazanırsınız. Ancak büyük pazarlarda daha fazla tüccar rekabeti olacağından daha fazla mücadeleci olmanız gerektiğini unutmayın.

Boş slotlar: bir ticaret merkezinde boş slot varsa orayı girmeniz daha kolaydır. Eğer hiç boş slot kalmamışsa orada bulunan tüccarlardan birisini iflas ettirerek onun yerine geçmeniz gerektiği için yerleşmek daha zordur.

Tüccarlarınızın oyun içindeki hareketlerini ekranın sağ üst köşesindeki kutucuktan izleyebilirsiniz:





ticaret merkezlerine otomatik tüccar yollamak için ticaret merkezlerindeki ya da ticaret sayfasındaki kutucuğu renkli hale getirebilirsiniz. Kırmızdan yeşile doğru giden bu renkler tüccar gönderme önceliğini ifade eder.




Bütün bunlar içerisinde en önemli olanı rekabet şansıdır. Bu oranı ne kadar yüksek tutarsanız, o kadar gelişmiş bir ticaret devleti olursunuz. Bütün pazarlarda tekel olup dünya ticaretini kontrol etmeniz buna bağlıdır. Rekabet şansınız artırmak için:

Shrewd Commerce Practice ideası: şansınızı %10 artırır.

Free trade (serbest ticaret) politikası :  yurt dışındaki ticaret merkezlerinde şansınızı %25’e kadar artırır.

Merkantilizm: kendi ticaret merkezlerinizde rekabet şansınızı %40’a kadar artırır.

Trader danışmanları: şansınızı %12’ye kadar artırır.





Stabilite: - %3 ile + %3 arasında etkide bulunur.

Prestij: - %15 ile + %15 arasında etkide bulunur.

İnfamy: her 1 infamy puanı için -%1 azaltır

Hükümdarın administrative (yönetim) özelliği: her bir puan için + %1 artırır. ( %9’a kadar)

Ticaret verimliliği (trade efficiency): verimlilik/2 oranında katkıda bulunur.



Ticaret gelirini etkileyen faktörler:

Market place binası: 21. ticaret (trade) teknolojisinde bu binayı yapabilirsiniz. ticaret gelirine +2.00 katkıda bulunur. Nüfusu %1 artırır.





Tüccar sayısı: her yıl ne kadar çok tüccar sahibi olursanız, ticaret merkezlerine gönderecek tüccar bulma konusunda sıkıntı çekmezsiniz.





Standart  +2
Her artı stabilite +1
Her ticaret merkezi +0.50
Monopoly +1

Tüccar verir.


Ticaret verimliliği: bütün ticaret merkezleirni elinizde de tutsanız ticaret gelirinizi artırmanız için ticaret verimliliğini artırmanız lazım. Bunun için ilk yapmanız gereken ticaret teknolojisine odaklanmaktır. Bunların yanında collector danışmanı tutabilir, free trade ve plutocracy politikalarına kayabilir, national trade policy ideasını geliştirebilirsiniz. Verimliliğiniz ne kadar yüksek olursa elde ettiğiniz gelir de artacaktır.





Monoploy :  15. ticaret teknolojisine geldiğinizde ticare merkezlerinde tekel (monoply) olabilirsiniz. Bu durumu ticaret merkezinizde 6 tüccar varmış gibi düşünebilirsiniz. O ticaret merkezinden elde ettiğiniz gelir %20 artar. Daha fazla tüccar göndererek diğer tüccarları iflas ettirebilir ve gelirinizi katlayabilirsiniz.






HARCAMALAR (EXPENSES)

Harcamalarınızda en büyük kalemi doğal olarak yatırımlar alır. Aslında almalıdır da. Yatırımlara harcama yapmanız hiçbir şekilde sizi zarara uğratmaz, uzun vadede karşılığını alırsınız. Ayrıca enflasyon yaratmaktan da kaçınmış olursunuz.

Yatırımlar bir kenara bırakılırsa en büyük harcama kalemi askeri harcamalardır. Daha önce neye göre ordu kuracağınızı anlatmıştık. Ülkenizin büyüklüğüne ve imkanlarına göre ordu kurmanız gerekiyor. Sınırlarınızı aşarsanız bütçede büyük açıklar verirsiniz ve bu açıkları kapatmak amacıyla nakit ihtiyacınızı karşılamak için gelirlerinizi yatırımlar yerine hazineye aktarırsınız. Bu durum yatırımlara az harcama yapmanıza ve bundan dolayı da teknolojide geri kalmanıza yol açar. Bunun yanında hazineye aktardığınız gelirlerden dolayı enflasyon sorunuyla karşı karşıya kalırsınız ve enflasyon da teknoloji maliyetleriniz artırır. Yani teknolojide daha da geri kalırsınız. Bu bir kısır döngü olarak devam eder.

Oyuncuların genel olarak yaptıkları hata da budur: aşırı büyük ordular. Bütçedeki bu büyük açıklara büyük ordular neden olur.

Tahmini ordu maliyetlerinizi hesaplayarak ordular kurun. Her ülkede farklı olmakla birlikte ortalama olarak bir piyade 0.25, süvari 0.50, topçu 0.75 düka aylık maaş alır. Maaş hesaplamalarını iyi yapınız ki daha sonra ordularınız terhis etme gereği duymayın.

Barış zamanları ordularınız maaşlarını düşürebilirsiniz. Bu size büyük rahatlık sağlar. Ancak unutmayın! Maaşları çok düşük orduların takviyeleri uzun sürer, bunun yanında moralleri düşer. Full maaşlı bir ordunun +2.00 moral aldığını unutmayın. Maaşları makul seviyelere indirin. Tamamen indirirseniz çok düşük moralli ordularınız isyancılara bile karşı koyamayabilir. Dengeyi iyi ayarlayın.






Ülkeden ülkeye, ekonomiden ekonomiye değişmekle birlikte makul askeri harcama oranı aylık bütçe gelirinin %20-30 kadarıdır.

Ordu giderinin yanında daha önemsiz olan danışman maaşları, koloni ve misyonerlik giderleri de vardır. Bunları da bütçenin altındaki çubuklardan ayarlayabilirsiniz.

Açık vermeye devam eden bütçeler bir süre sonra borç alma ihtiyacı hisseder. Aldığınız borçlar için faiz ödersiniz. Faiz giderleri de bütçeye yazılır bu yüzden dikkatli olmalısınız. Ödediğiniz faizlerin aylık faiz olduğunu da unutmayın, etkisi katlanarak artabilir.



Piyasada size uygun faizli borç verecek bir ülke arayın (özellikle multi oyunlarda). Yoksa bütçe ekranındaki take loan tuşuna tıklayarak borç alabilirsiniz. Hazinenizde para kalmazsa ülkeniz otomatik olarak borçlanır.

Borçlarınızı daima takip edin. Üst üste 5 kez borç alıp ödeyemezseniz iflas (bankruptcy) edersiniz. Bu durumda ordularınızın moralleri inanılmaz derecede düşer. Böyle bir duruma düşmemek için ipleri sıkı tutun.





ENFLASYON

Hazinenizde bulunan nakit parayı sadece acil durumlarda kullanabileceğiniz kadar tutun. Hazinenizde çok para olması tek başına bir şey ifade etmez, önemli olan herşeyiyle kuvvetli bir ekonomidir. Enflasyonu artırmak uğruna hazine çubuğuna (treasury) yüklenmek gibi bir hataya sakın düşmeyin. Enflasyon bir süre sonra kontrolden çıkabilir.

Acil nakit ihtiyacı; asker yetiştirmek, gemi yapmak, tüccar göndermek, danışman tutmak, koloni ve misyonerlik masraflarını devam ettirebilmek olarak özetlenebilir. Hazinenizdeki nakitler bunları karşılayacak düzeyde ise sorun yok demektir.

Master of mint danışmanını tutarak, national bank ideasını geliştirerek, tax assesor binası kurarak ve merkezileşme politikalarına yönelerek enflasyon düşürücü önlemleri alabilirsiniz.








Treasury çubuğunu artırırken enflasyonun ne kadar artacağına dikkat edin. Bütün gelirlerinizi hazineye aktarmak enflasyonu yılda %1 artırır. Enflasyon düşürücü önlemlerle bunu azaltabilirsiniz. Hesaplamalara dikkat ederek enflasyona yol açmadan hazinenize para koyabilirsiniz.

İlk resimde gördüğünüz gibi gelirlerin üçte birini hazineye aktarıyorum (11/33). Bu durumda enflasyonum senede 0.33 oranında artıyor. Bir senelik bir artış çok önemli gibi görünmese de alışkanlık haline getirmeyin. 10 senede %3.3 yapar.






ikinci resimde ise osmanlının gelişmiş ekonomisini görüyorsunuz. Enflasyon önleyici politikalarla yılda 0.23 enflasyon azaltıyorum. Ülkede zaten enflasyon tehlikesi olmadığından bu oranı hazineme katkı yapmak için kullnabiliyorum. Gelirlerimin yaklaşık %23’ünü (enflasyon önleyici politikalarla ulaştığım oran) hazineye aktarıyorum. Bu da ayda 75 düka yapıyor. Yılda 75x12 = 900 dükayı böylelikle hazineme koyuyorum ve hiç enflasyon artırmamış oluyorum.






Enflasyon, ekonominin en büyük düşmanıdır bunu unutmayın!
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2012, 22:48:13 Gönderen: blitzkrieg »
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"

Çevrimdışı mithrandil

  • Sekban
  • *
  • İleti: 1038
  • Paralel Admin 2 B or N 2 B
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #1 : 19 Nisan 2010, 17:11:39 »
Çok güzel hazırlamışsın ben hep vergide sorunlar yaşardım.Bu bana yardımcı olacak.
Paralel Admin

Çevrimdışı 1. İsmail

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 428
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #2 : 19 Nisan 2010, 18:41:12 »
çok saol

Çevrimdışı Velandor

  • Sekban
  • *
  • İleti: 1123
    • Profili Görüntüle
    • Divan-ı Harp
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #3 : 19 Nisan 2010, 18:44:00 »
Ekonomide gitti, geriye diplomasi, yönetim kaldı :P
Rehber süper olmuş eline sağlık.
"Mat şaşırmamıştı. Büyük olasılıkla, Işık'ın ilk insanı yaptığı ve o insanın ilk kuralı belirlediği gün, bir başkası da o kuralı ihlal etmenin yolunu bulmuştu. Elayne gibi insanlar kendi işlerine gelen kurallar icat ediyordu. Mat gibi insanlar da, aptal kurallara uymamanın bir yolunu buluyordu."
Towers of Midnight, Wheel of Time 13

Çevrimdışı Kodazot

  • Usta Yazar
  • Paşa
  • *
  • İleti: 9486
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #4 : 20 Nisan 2010, 00:45:52 »
çok güzel bir rehber olmuş eline sağlık...
Xfire:Kodazot
Steam:Kodazot
Legend Of Kodazot
I come in revenge

Çevrimdışı kwlf

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 403
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #5 : 20 Nisan 2010, 21:51:01 »
Wikiden aldığım bilgiler ;

* National Trade Policy: +10% trade efficiency; +5% merchant competitiveness; +5% merchant placement
* Shrewd Commerce Practice: +10% merchant compete chance.
* Merchant Adventures: +1 merchant/year.
* National Bank: Reduce inflation by 0.10/year

Shrewdden önce trade policyi seçmek daha avantajlı duruyor gibi.Genelde national bank ve ya trade policynin seçildiğini okudum.


Provinces with manufactories in 1399. Red = University, Green = Textile Manufactory
« Son Düzenleme: 20 Nisan 2010, 21:54:00 Gönderen: kwlf »
Belki de bu dünya başka bir gezegenin cehennemidir

Çevrimdışı -Osmanlı-

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 447
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #6 : 20 Nisan 2010, 22:21:17 »
Çok güzel olmuş teşekkürler.

Çevrimdışı Annibal

  • Crazy Horse Archer
  • Paşa
  • *
  • İleti: 5829
  • Baba kaçar.
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #7 : 20 Nisan 2010, 22:33:40 »
Wikiden aldığım bilgiler ;

* National Trade Policy: +10% trade efficiency; +5% merchant competitiveness; +5% merchant placement
* Shrewd Commerce Practice: +10% merchant compete chance.
* Merchant Adventures: +1 merchant/year.
* National Bank: Reduce inflation by 0.10/year

Shrewdden önce trade policyi seçmek daha avantajlı duruyor gibi.Genelde national bank ve ya trade policynin seçildiğini okudum.


National Trade Policy'de +5% merchant competitiveness; +5% merchant placement olduğuna emin misin? oyunda sadece +10% trade efficiency verdiği yazıyor. ama eğer senin anlattığın gibi ise shrewdden daha faydalı.
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"

Çevrimdışı kwlf

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 403
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #8 : 20 Nisan 2010, 22:43:32 »
Ben de bilmiyorum   :)
Yeni bir sayfa buldum, burada da baya bir bilgi var ;

http://www.paradoxian.org/eu3wiki/National_ideas#National_Ideas_With_Hidden_Benefits
« Son Düzenleme: 20 Nisan 2010, 22:44:03 Gönderen: kwlf »
Belki de bu dünya başka bir gezegenin cehennemidir

Çevrimdışı Ömer

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 13066
    • Profili Görüntüle
    • Paradox Interactive Türkiye Forumları
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #9 : 20 Nisan 2010, 23:09:57 »
Muhteşem rehber olmuş.

Ek olarak bürokrasi ideasını geliri düşük ama fazla sayıda şehre sahip olan ülkelerin kesinlikle yapması gerekir. Yılda bir toplanan vergilere katkısı büyük oluyor.
Eu4 için Antik dönemde geçen mod yapımında bana yardım etmek isteyen mesaj atsın.

Steam'den beni ekleyip yanıt alamamış ya da eklemek isteyen üyeler bana PM atarak Steam ismini yazarsa sevinirim.

[Mod] Eşit Alan Projeksiyonu - [Mod] Eski Dünya Müziği - Tarihi ve Coğrafi Harita Siteleri

Çevrimdışı Loki

  • Ağır Süvari
  • *
  • İleti: 4607
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #10 : 21 Nisan 2010, 02:41:11 »
paylaşım için sağol

Çevrimdışı Morimoto

  • Nizam-ı Cedid
  • *
  • İleti: 2947
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #11 : 25 Nisan 2010, 19:14:44 »
Çok güzel olmuş.Okuyalı baya oldu ama yeni yorum yazıyorum :D Çok işime yaradı :) [Dünya'nın en zengin ülkesi oldum :P :D ]

Çevrimdışı Ertürkhan

  • Nizam-ı Cedid
  • *
  • İleti: 2557
  • Yesil
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #12 : 02 Mayıs 2010, 20:48:23 »
işime yaradı , özellikle japon hikayemden önce 2 kere okudum.
« Son Düzenleme: 02 Mayıs 2010, 20:48:40 Gönderen: ERTURKHAN »
Taht Oyunları Hanedanları;

Stark Hanedanı: Kış geliyor.                                       Lannister Hanedanı : Beni kükrerken duy.
Kamuoyu Hanedanı: Medya kadar temiz.               Tyrell Hanedanı: Güçlenerek büyür.
Baratheon Hanedanı: Gazap bizimdir.                          Arryn Hanedanı: Onur kadar yüksek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bir ilim talebesi ilim tahsil etmekteyken ölüm ve ecel gelse, vefât etse şehiddir.

ottoman

  • Ziyaretçi
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #13 : 07 Mayıs 2010, 11:25:30 »
@Kwlf

harita çok şeyi anlatıyor. Millet boşuna Toskana için çırpınmıyor baksana kıpkırmızı o bölge  ;D

Çevrimdışı kwlf

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 403
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #14 : 07 Mayıs 2010, 13:03:02 »
İngilterede iki tane uní olması da ilginç.Halbuki müslüman topraklarda (ve ya doğuda) ne uni ne de tekstil fabrikası var.Burda da bence paradox sağlam biçimde ayrımcılık yapmış.
Belki de bu dünya başka bir gezegenin cehennemidir

Çevrimdışı nuri_fb

  • Nizam-ı Cedid
  • *
  • İleti: 2000
  • Europa Universalis III
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #15 : 07 Mayıs 2010, 13:05:02 »
O zamanlar yani 1399 da gelişmiş bir fabrika varmıydı doğuda yani tek müslüman  değil Ruslar için Polonyalılar için Avusturyalılar içinde geçerli..
Vatan ne Türkiye'dir Türklere, ne Türkistan;
Vatan büyük ve müebbet bir ülkedir:Kabristan.

                               Ziya Gökalp

Çevrimdışı isa

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 118
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #16 : 07 Mayıs 2010, 17:59:31 »
İngilterede iki tane uní olması da ilginç.Halbuki müslüman topraklarda (ve ya doğuda) ne uni ne de tekstil fabrikası var.Burda da bence paradox sağlam biçimde ayrımcılık yapmış.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_medieval_universities

avrupa'daki üniversiteler veya diğerleri bence gayet yerinde olmuş. hatta fazlası yok eksiği var. ama tabi hepsinin koyulmasını beklemiyorum. sonuçta ne denge kalır, ne başka bişey.
doğu içinse istanbul osmanlılara geçtikten sonra istanbul'da üni. oluyor. ayrıca teknoloji yetmemesine rağmen 1500lerde shipyard da oluyor. Kahire'de de üni var. ayrımcılık yaptıklarını düşünmüyorum ama tam olarak araştırılmamış olabilir.

Çevrimdışı kwlf

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 403
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #17 : 07 Mayıs 2010, 19:10:37 »
Verdiğin linkin ilk cümlesi, kısacası doğuyla alakalı birşey barındırmıyor.

This is a list of medieval universities  which were founded before 1600 in medieval Europe and later the Americas, in order of foundation. Note that many of these institutions were Christian  cathedral schools or monastic schools prior to the university  foundation date.
Belki de bu dünya başka bir gezegenin cehennemidir

Çevrimdışı isa

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 118
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #18 : 07 Mayıs 2010, 19:28:26 »
ben barındırdığını söylemedim zaten. ingiltere'de iki tane üni olması ilginç demişsin. bunlar da oxford(1167) ve cambridge(1209). bunların oyunda olması da gayet normal. bunu belirtmiştim. doğu hakkında görüşlerimi ise ayrı olarak belirttim.
« Son Düzenleme: 07 Mayıs 2010, 19:29:14 Gönderen: isa »

Çevrimdışı kwlf

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 403
    • Profili Görüntüle
Ynt: Ekonomi Rehberi
« Yanıtla #19 : 07 Mayıs 2010, 20:28:56 »
Verdiğin linke göre yaklaşık 40 üni olması lazım.Fakat oyunda 15 kadar üni var, almanyadaki, fransadaki, balkanlar ve polonyodaki uniler yok.Aynı şekilde ispanyada, portekizde de eksik.

Buna karşın ingilterede, listeye göre 2 uni var, aynı şekilde oyunda da 2 ünisi bulunuyor.Yani paradox ingiltere için tam sayıyı tutturabilmiş, diğerleri herhalde gözünden kaçmış, ben tesadüf diyorum.

Oyunda bağdatı, kahireyi alınca sevinmemiz lazım ama müslüman topraklardaki önemli yapıları koymayı unutmuş paradox.Ben buna da tesadüf diyorum.
« Son Düzenleme: 07 Mayıs 2010, 20:44:23 Gönderen: kwlf »
Belki de bu dünya başka bir gezegenin cehennemidir