Gönderen Konu: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe  (Okunma sayısı 12082 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« : 30 Eylül 2016, 21:52:47 »

Savaş Rehberi
Bölüm 3: Muharebe

EUIV'deki savaş mekaniklerinin belkide en çok merak edilen kısmına hoş geldiniz. Flanking range diye bir şey duydunuz mu? Muhtemelen duymuşsunuzdur fakat bugüne kadar kapsamlı bir askeri rehber paylaşılmadı forumda. Bu eksikliği gidermek için daha önce EUIV Savaş mekanikleri kısmına giriş denilebilecek Askeri Gelenek ve Askeri Liderler adında 2 adet rehber hazırlamıştım. Şimdi ise en önemli kısma yani muharebe alanına geldik. Muharebe ekranında çıkan ve askerlerinizin savaştığını gösteren o noktalardan bahsediyorum. Sanırım çoğunuzun -benimde- umrunda değildi bunlar, ta ki şimdiye kadar. Rehberi çevirdiğim kişinin söylediği söz ile başlayalım: "Bu rehber savaşı kazanma rehberi değildir fakat savaşın nasıl gerçekleştiğine dair bir izlenim elde edebilmeniz içindir."

Rehber 4 bölümden oluşmakta:
  • Pozisyon Alma
  • Muharebe Hesaplamaları: Zayiatlar
  • Muharebe Hesaplamaları: Moral
  • Ekler

Rehberimiz İngiliz Sivil Savaşında geçiyor, düşman ise İskoçya.





Burada gördüğünüz her bir kare bir birim (1K) askeri temsil ediyor. Genelde mümkün olan tüm birimler en ön safta toplanırlar, kalanlarsa arkada. Rezerve olanlar ise ekranda görünmezler ama onlarda gerektiğinde savaşa müdahil olmak için oradadılar elbet. Eğer rezerve de askeriniz varsa ve arka sırada boş yer varsa oraya dahil olurlar. Her birim asker karşısındaki asker ile savaşır. Saldıran taraf her zaman yukarıda savunan taraf ise aşağıda yer alır.

Bunlar oyundaki birim çeşitleri; Piyade, Süvari ve topçular. Savaş sırasında 3'üde farklı şekillerde hareket ederler.

Piyade en ucuz (10 dukat), yaygın ve en temel birimdir ve savaş alanında X ile gösterilirler. Muharebe alanında otomatik olarak ön ve orta sıraya yerleşirler. Bu birimler sadece ön sıradan saldırabilirler ve temel yan hat saldırısı (=Flanking) 1'dir. Bu ise bu birimlerin karşılarında duran asker dışında o askerin her iki tarafındaki askere de saldırabiliyor olması demektir. Resme bakarsanız, İskoç bir piyade birimini seçtiğimi ve o sırada İngiliz tarafında karşısında duran 3 askerin sarı renkli olarak gösterildiğini göreceksiniz. Bu az önce dediğim gibi bir birimin saldırabildiği askerleri gösterir. Flanking 1 demek düşmanın her iki yanındaki askerlere de saldırabilmek demektir, 2 olursa her iki taraftan 2 askere daha saldırabilirsiniz. (Bir birim bir günde sadece 1 kere saldırı yapar, karşısında ne kadar hedef olduğu önemli değildir.)

Süvariler ise 25 dukat karşılığında piyadenin 2.5 katı kadar sürede yetişirler. Muharebe alanında "/" işareti ile gösterilirler ve ön safların her iki yanına yerleşirler. Bu birimler sadece ilk sıradan saldırı yapabilirler ve temel yan han saldırısı 2'dir. Yani Piyadelere göre 2 kat daha fazla askere saldırabilirler. Resme bakarsanız İskoç atlısını seçtiğimi ve saldırabileceği hedefleri sarı renkte görebilirsiniz. (Resimde İskoç atlısının 3 flanking'e sahip olduğu görülüyor, temelde bu sayı 2'dir.) Bu düşmandan sayıca fazla olduğunuz zamanlarda iyi iş yapar.

Muharebeye giren süvariler ile onlara destek veren piyadeler arasında bir oran mevcut ve bu oran teknoloji gruplarına göre değişiklik gösterir. Süvariler eğer piyadelerden yeterli desteği alıyorlarsa bu resimde göreceğiniz üzere yeşil artı renk ile gösterilir. Fakat yeterli destek mevcut değilse bu artı kırmızı eksiye döner ve taktik konusunda %-25'lik bir kayba uğrarsınız ki bu da savaşı kaybetmenize sebep olabilir. Batı, Anadolu, Çin, Hint, tüm Afrika ve tüm Amerika teknoloji grubunda olan devletler için süvari/piyade oranı %50'dir. Doğu Avrupa teknolojisi için bu oran %60, Müslüman teknolojisi için %80 olurken, göçebe devletler için herhangi bir oran yoktur yani tüm ordu süvarilerden oluşabilir. Genellikle en etkili ordu süvari sayısını sınırı aşmayacak kadar fazla tutan ordudur.

Topçu birimi oyundaki en pahalı (30 dukat) birimdir ve piyadeden 3 kat daha fazla sürede yetişir. Haritada "•" (nokta) olarak gösterilir ve arka sıranın ortasında yer alır. Düşmanın ön safına senin arka safından ateş edebilir ve yaklaşık olarak ön sıradan vereceği hasarın yaklaşık yarısı kadarını verir. Ek olarak eğer ön sırada bulunurlarsa 2 kat fazla hasar alırlar. Arka sırada bulunduklarında önlerindeki karede bulunan herhangi bir birime defansif bonus sağlarlar (İleride değineceğim). Piyade ve Süvari birimleri toplamından daha fazla topçu bulundurmak iyi bir fikir değildir çünkü bu onları ön sıralara yerleşemelerine sebep olur ki bu hızlı bir şekilde zayiat vermelerini sağlayacağı için avantajlı bir durum değildir. Oyun başlarında çok etkili olmadıkları için çok fazla almaya değmez ama sonlara doğru arka sıranın tamamını topçular ile doldurmak isteyebilirsiniz.

Savaşa sürebileceğiniz toplam asker sayısı hat genişliğinizi (combat width) belirler. Muharebenin hat genişliği ise muharebeye dahil olan taraflardan üstün olan kimse ona göre belirlenir.

Hat genişliğini belirleyen temel etken askeri teknolojidir. Bu sayı erken dönem genelde 20'dir. Bu ön sıraya 20 piyade ve atlı arkaya ise 20 topçu toplamda 40 birimi savaş meydanına sürebilirsiniz demektir. Geç dönemde bu 40 ön 40 arka 80 birime çıkar. Eğer taraflardan biri hat genişliğini dolduramışsa düşmanı karşısında flanking mekanikleri yüzünden büyük dezavantaj kazanır

Yanda görüldüğü üzere hat genişliği, savaşın vuku bulduğu bölgenin yapısına göre değişir. Ormanlık ve koruluk alanlar hat genişliğini %20; Yayla, tepelik alan, tropikal ormanlar ve bataklıklarda %25; Dağlık alanlarda ise %50 azalmaktadır. Eğer düşmandan sayıca azlığınız varsa bu bölgelerde savaşmak sizin için en iyisidir çünkü bu bölgelerde flanking düşeceğinden siz düşmanın seviyesine değil onlar sizin seviyenize düşmek durumunda kalacaklar.

Birim çeşitlerinin yan hat saldırıları teknolojik ilerleme ile birlikte artmaktadır. (Bu sebepten dolayı yukarıdaki ss'lerde flanking 2 olması gerekirken 3) Tüm birimlerin yan hat saldırı kapasitesi birimlerinin aldığı zayiat ile azalır. 250 kişi kaybetmiş bir birimin flanking'i %25 azalırken bu değer 500 kişi'de %50 ve 750 kişide %75 olur. Fakat bu değer devamlı değildir yani 751 askeri olan bir birimin flanking değeri %100'dür. Flanking değeri eğer 0 gözüküyor o birim sadece önünde düşman ile savaşabilir.

Savaş Ateşli silah (Fire) ve Şok (Shock) adlı iki aşamada gerçekleşir. Bütün muharebeler 3 günlük bir Ateş aşaması ile başlar ve 3 günlük şok evresi, ardından 3 günlük ateş evresi daha... şeklinde savaş bitene kadar devam eder. Ateş piyade ve topçu yaylım ateşini, Şok ise piyade ve süvari taarruzunu temsil eder. Hal böyle olunca Süvari şok evresini, topçu sınıfı ise ateş evresini domine eder, piyade sınıfı ise bu saldırıların efektif bir biçimde gerçekleşmesini sağlar. Eğer göçebe devletlerle oynuyorsanız, düzlük alanlarda (çöl, kurak alan, çimenlik, tarım arazisi ve tabiki de bozkırda savaşırken %25 şok bonusu kazanırken, bunlar dışındaki diğer tüm arazilerde %-25'lik bir dezavantaja sahip olursunuz. Dolayısıyla savaşacağınız alanları iyi belirleyin.

Her birim kendi moraline sahip olmakla birlikte tüm birimlerin moral ortalaması o ordunun morali olarak gözükür (üstteki ve alttaki mavi alan). Herhangi birimin morali yada mevcudiyeti sıfıra düşerse o birim geri çekilir. (Birimlerin içindeki asker olmak zorunda değil 0 askerli birim de geri çekilebilir) Her çekilen birim geri kalan askerlerin -rezerveler dahil- moralinde ufak bir düşüşe sebep olur. Eğer orduda rezerve varsa geri çekilen birimin yerine girip savaşa devam eder. Tüm birimlerin geri çekildiği zaman muharebe biter ve o taraf kaybeder. Çoğu muharebe morali tamamen biten tarafın geri çekilmesi ile biter (Askerlerin ölmesinden ziyade).
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 22:21:15 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Zayiatlar
« Yanıtla #1 : 30 Eylül 2016, 21:53:10 »

Bu rehber yukarıdan aşağıya doğru işliyor ama eminim ki herkes en çok en aşağıyı merak ediyor. Bu bölüm zayiatların nasıl oluştuğu ve moral hasarının nasıl hesaplandığının açıklandığı bir bölüm olacak. Örnek olarak 1K'lık bir İngiliz biriminin ilk 1 gün içinde 1K'lık bir İskoç birimine verdiği hasarı inceleyeceğiz.

Hesaplamanın en basit olduğu alan PIP'ler. 6 çeşit birim PIP'i mevcut. Bunlar; ofansif ateş, şok, moral ve defansif ateş, şok, moral. Resimde sarı noktalar ofansif PIP'leri ifade ederken yeşiller defansif PIP'leri ifade ediyor. Bu duruma göre İngiliz Charge piyadesinin özellikleri; 1/2/3/1/3/2 (Offensive Fire/Defensive Fire/Offensive Shock/Defensive Shock/Offensive Morale/Defensive Morale)

Burada gördüğünüz PIP'ler Ateş ve Şok evrelerinde süvarilerin ve topçuların üstün olmasının asıl sebebidir. Piyadeler resimdeki gibi ateş ve şok özelliklerini birbirine yakın şekilde kullanırlarken örneğin süvari birimi ateş evresinden feragat edip sadece şok kullanır...

... Topçu ise tam tersini yapar. Zaman ilerledikçe bu birimlerin bazı özellikleri diğerlerine göre oldukça ağır basar. Topçu sınıfı bu konuda eşsizdir ve sahip oldukları defansif PIP'lerin yarısını önündeki dost birliklere dağıtır. Bu bonusun sağlanması için topçunuzun en az 2 defansif PIP'i olması gerekir.

Diğer bir esas nokta ise liderlerdir. General ve Konkistatorlar kendi özel PIP'lerine sahiptirler (Ateş, Şok, Manevra, Kuşatma). Ateş ve Şok PIP'leri muharebe sırasındaki evreleri etkilerken manevra özelliği ordunuzun harita hızına etki eder ve kuşatma özelliği ise kuşatmalar için bonus sağlar. Bu rehmerde sadece ilk 3'üne değineceğiz çünkü manevranın gizli özellikleri mevcut.

Saldırının gücü saldıran birimin kendi özellikleri ve saldırıya etki eden diğer tüm etkilerden oluşur. Hesaplamaya 3 sayısı ile başlarız. 3 sayısı temel bir sayıdır dolayısıyla düşmandan güçsüz bile olsanız 3 değerinde bir hasar verirsiniz. Bu 3 değerine o anda olduğunuz evreye göre biriminizin sahip olduuğu o evrenin ofansif PIP'ini ekleyin (örneğimiz ateş). Ardından düşmanın bu kategorideki defansif PIP'lerini çıkartın. İki tarafta Charge Piyadesini kullandığından İngiliz tarafının saldırısı 3+1-2 = 2 olur. Burada 3 temel sayı, 1 ofansif Charge PIP'i, -2 ise düşmanın sahip olduğu defansif Charge PIP'i. Diyelim ki burada bir de düşmanın bu birimini koruyan bir topçu sınıfı olsun. Leather Canon tipi top (resimde var) 2 defansif fire bonusu sağlar fakat bu diğer birimleri korurken 1 olacağı için İngiliz tarafının atak gücünü 2'den 1'e indirir.

Bu noktada generaller devreye giriyorlar. İngiliz generalin 5 olan ateş PIP'ini ekleyip, 3 olan İskoç generalin ateş PIP'ini çıkarıyoruz. Ara toplam 3 oldu. General özelliklerindeki fark resimde gösterilmiştir. Eğer muharebeye birden fazla general dahil olmuşsa içlerinden en iyi olan komutayı devralır. Komutanın kim olduğunu işaretli yerin hemen üzerinden görebilirsiniz.

Muharebenin geçtiği yere göre saldıranın alacağı bir avantaj/dezavantaj oluşur. Burada savaşın geçtiği yer koruluk (woods) olduğu için İngiliz tarafı -1 alır. Ara toplam 2'ye düştü.

Orman, buzluk alan, tepe, yayla, tropikal orman, bataklık ve koruluk alanlar saldıran tarafa -1 verir. Dağlık alan ise -2. Bu bölgelerde saldırmadan önce iyi düşünmek gerekir.

Ayrıca oyunda fazlaca bulunan nehirler var. Buralarda düşmana saldıran taraf -1 alır. Bir bölgenin nehir geçişi olduğunu anlamak için resimdeki yere bakabilir yada coğrafi harita modunu kullanabilirsiniz.

Ekstradan düşmana resimdeki gibi boğaz geçişlerine sahip bir yerde saldırırsanız alacağınız handikap -2 olur. Bu -2 aynı zamanda düşman toprağına gemi ile asker indirdiğinizde de olur.

Eğer generaliniz düşman generalinden daha fazla manevra kabiliyetine sahipse, nehir/boğaz geçişlerinin yada çıkarmaların sebep olduğu tüm bu olumsuz etkiler silinir.

Tüm bu hesaplamalarınızdan sonra sıra zurnanın zırt dediği yere yani zar atmaya geldi. 3 günlük her süreç için saldırınızın toplamına eklenecek olan 0-9 arasında bir zar atışı olacak. Resimdeki ateş evresi bitip şok evresine geçince yeni bir zar atışı olacak. Resme göre zar atışı bize 2 geldi ve bizim genel toplamımız 4 oldu. Genel olarak özetlersek:
+3 - temel
+1 - İngiliz Charge piyadesi ofansif PIP sayısı
-2 - İskoç Charge piyadesi defansif PIP sayısı
-1 - İskoç Leather Cannon defansif PIP sayısı (ikiye bölünen)
+5 - Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı
-3 - David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı
-1 - Korulukta saldırma
+2 - Zar atışı
Genel toplam 4. Eğer gerçek bir rakam istiyorsanız bu sayısı standart bir rakam olan 5 ile çarpın. Eğer muharebede başka bir etki yoksa İskoç biriminin asker sayısı 20 azalır.

Fakat tabi ki de ortada başka etkiler de mevcut. İşi ilginç kılan da bu. Bundan sonraki etkiler çarpımsal olarak etki edecek olanlar. Yani hangi düzende etki ederse etsin aynı sonucu verecekler. Küçük bir avantaj yada dezavantaj olsun etkileri büyük olacak.

İlk etkenimiz teknolojiden geliyor. Resimde gördüğünüz gibi her birimin ateş ve şok değerleri mevcut. PIP'ler ile karıştırmayın bunlar farklı değerler ve süvariler ile topçuların ateş ve şok evresini domine etmesinin asıl sebebi. Bizim durumumuzda piyade ateşini kullnacağız. 20*1.1=22

Sıradaki, muharebe yeteneği (combat ability). Bu etkiler teknolojiden değil idea grupları, poliçeler ve eventlerden kazanılır. Bunlar her birim için farklı olmakla birlikte birimlerin hangi evrede olurlarsa olsunlar verdikleri hasarı yükseltirler. İngiliz piyadesi %10 muharebe yeteneğine sahip ve bunu çarparsak; 22*1.1=24.2

Disiplin bildiğiniz üzere muharebenin babası olur. Tüm birimlerinizin tüm evrelerde verdiği hasarı arttırdığı gibi aldıkları hasarıda azaltır. Bunuda (%110 disiplin=1.1) çarparsak; 24.2*1.1=26.62

Bitmedi sonraki aşamada taktikleri hesaba katmalıyız. Burada size İngiliz taktik değerlerini gösteriyorum fakat taktik sadece defansif olarak etki eder yani bize gerekli olan İskoç taktiği.

Temel taktik değer teknolojik gelişmişlikten gelir. Fakat yukarıda gördüğünüz üzere disiplin bu değere etki eder. İşte bu yüzden disiplin daha fazla hasar verdirdiği gibi daha az hasar aldırır. İskoçya ve İngiltere 18 LVL askeri teknolojiye sahiplerken İskoçya'nın disiplini %105. Dolayısıyla bu onların taktiğini 2*1.05=2.1 yapıyor.
Düşman taktiğini bölüyoruz:
26.62/2.1 = 12.6762

Son olarak bu hesapların hepsi sahip olduğunuz 1K birimin tamamını içeren bir hesap. Resimde gördüğünüz üzere Yorkshire birimi aldığı hasarlardan dolayı %94.9 kapasiteye sahip. Verdiğimiz hasar bu oranda azalıyor.
12.6762 * 0.949 = 12.0297

Finale geldik, sahip olduğumuz Yorkshire birimi 12 düşman öldürüyor;
+1 - İngiliz Charge piyadesi ofansif PIP sayısı
-2 - İskoç Charge piyadesi defansif PIP sayısı
-1 - İskoç Leather Cannon defansif PIP sayısı (ikiye bölünen)
+5 - Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı
-3 - David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı
-1 - Korulukta saldırma
+2 - Zar atışı
____________________=
+4
4 * 5 (standart değer) * 1.1 (piyade ateş) * 1.1 (piyade muharebe yeteneği)...
... * 1.1 (disiplin) / 2.1 (düşman taktiği) * 0.949 (birim gücü) = 12
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 18:58:49 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Moral
« Yanıtla #2 : 30 Eylül 2016, 21:53:38 »

Önceden de söylediğim gibi çoğu savaş taraflardan birinin savaşacak askeri kalmamasıyla değil savaşacak morali kalmamasıyla biter. Moral hasarı zayiatlarla hemen hemen aynı şekilde hesaplanmakla birlikte 3 istisnaya sahiptir.
 - Birimlerin ateş ve şok PIP'leri yerine moral PIP'lerini kullanır.
 - İkincisi zayiatlarda bulduğumuz rakamı 5 ile çarpıyorken bunda 1/120 ile çarpacağız
çünkü moral havuzu değeri 1000 olan manpower havuzu gibi büyük değil, hatta çok küçük.
 - Üçüncü ve son olarak ekstradan bir maksimum moral değeri mevcut.

3 (standart değer) + 2 (of. moral PIP) - 1 (düşmanın def. moral PIP) -1 (düşmanın topçu def. moral PIP. -ikiye bölünen-) + 5 (Oliver Cromwell'ın of. ateş PIP sayısı) - 3 (David Leslie'nin def. ateş PIP sayısı) - 1 (arazi) + 2 (zar atımı) = 6

6 * 1/120 (standart değer) * 1.1 (piyade ateş)  * 1.1 (piyade muharebe yeteneği) * 1.1 (disiplin) / 2.1 (düşman taktiği) * 0.949 (birim gücü) * 4.25 (maksimum moral) = 0.1278

Bir sonraki aşamada düşman morali muhtemelen 0.13 oranında azalacak. (yada 0.12 EUIV bu tür yuvarlamalar konusunda pek bir katı) Burada dikkat edeceğiniz son nokta hesaplamayı yaparken biriminizin mevcut morali değil, maksimum morali kullanmanız.


Bitti, her şey bu kadar işte. Sonraki resimler sadece referans olarak kullanabilmeniz amacıyla birimlerin teknolojik gelişmelerini gösteren resimler.

Bu noktada son bir şeyden daha bahsetmek istiyorum, o da hiçbir mekaniğe sığmanyan stackwipe'lar. Normalde bir ordu mağlup olduğunda morali darmadağın olmuş bir şekilde geri çekilir ve kendini biraz toparladıktan sonra moralini yükselterek geri gelip savaşabilir ama bazı özel durumlarda düşman ordusunun tamamı yokedilebilir ve sahip oldukları (savaştan arta ne kaldıysa) insangücünün ancak yarısını insangücü havuzuna (manpower pool) aktarabilirler. Bu durumlar;

 - Eğer ilk durumda savaşan taraflardan biri diğerinden 10 kat fazla ise ortada bir savaş dahi gerçekleşmez ve az olan taraf katliama uğrar. Bu savaş başladıktan sonrası için geçerli değildir yani her şey muharebe başladığı andaki oranlarda.
 - Muhrabe bitiminden itibaren yenilen tarafın morali sıfıra düşer ve bu andan itibaren 2 adet ateş-şok döngüsü süresinde (12gün) bu orduya saldırılırsa bu ordu direkmen stackwipe yer. Bu savaşların en güzel ve avantajlı durumlarıdır, kesinlikle bunun için uğraşmalısınız. 

Başta Meneth olmak üzere EU4wiki.com'da emeği geçmiş olan herkese çok teşekkürler çünkü bu bilgiler oradan alındı.

Okuduğunuz için teşekkürler. -Conditionable (Gözlerim doldu -Gregory  :'( )

Kaynak: http://imgur.com/a/l6Gai




« Son Düzenleme: 04 Ekim 2016, 18:14:21 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Ekler
« Yanıtla #3 : 30 Eylül 2016, 21:54:03 »
İleride olabilecek bir güncelleme için rezerve.
« Son Düzenleme: 02 Ekim 2016, 18:50:28 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı Altheir33

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 749
  • İslamdır bizi abâd eden, belki de sultan eden.
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #4 : 30 Eylül 2016, 23:12:48 »
En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?
Devlet-i Aliyye-i Osmaniye!

Bir mazlum sultan: Sultan Vahdettin Han.

Eski şerefimiz ve topraklarımızı geri alana kadar, yurtta harb, cihanda harb!
 

Çevrimdışı AÖZÖZ

  • Yeni Çeri
  • *
  • İleti: 159
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #5 : 30 Eylül 2016, 23:32:44 »
Harika rehber
 

Çevrimdışı Paytak

  • Sekban
  • *
  • İleti: 1028
  • Youtube videoları çeken bir genç
    • Profili Görüntüle
    • Youtube Kanalım: Paytak Strateji
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #6 : 30 Eylül 2016, 23:35:33 »
En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?
4-1-2 Daha iyi bence.Yani 4 Bin piyade Bin süvari ve 2 bin topçu

Çevrimdışı Elessar

Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #7 : 30 Eylül 2016, 23:48:14 »
26 birimlik orduyu şöyle oluşturuyorum :
16-8-2
Erken dönemde doğru mudur?
Kronoloji, Aptallar tarihi.

Dünyaca bilinmektedir ki, bizim devlet yönetimimizdeki ana programımız, Cumhuriyet Halk Partisi programıdır. Bunun kapsadığı prensipler, yönetimde ve politikada bizi aydınlatıcı ana çizgilerdir. Fakat bu prensipleri, gökten indiği sanılan kitapların doğmalarıyla asla bir tutmamalıdır. Biz, ilhamlarımızı, gökten ve gaipten değil, doğrudan doğruya yaşamdan almış bulunuyoruz.

[KAYNAK]
 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #8 : 30 Eylül 2016, 23:52:05 »
Dediğim gibi teknoloji grubuna göre değişir, %50 atlı oranı varsa bunu aşmayacak kadar at doldur ön sıraya. Eğer hat genişliği 26 ise yarısı 13 sen 12 at koyarsan süper olur. Ama piyadeler erken ölürlerse atlar efektifliklerini kaybederler dolayısıyla 10 at koy genede.

En ideal ordu oranı nasıl olmalıdır? mesela 18 kişilik bir orduya kaç piyade kaç topçu kaç atlı almalıyız?

Yok oyun başlarında hat genişliği ~20 olduğu için batılı tech isen 14-6 koyarsan iyi olur. Top çıkınca 2 yada 4 tane atarsın paran çoksa 16 tane top koy arkaya :)

Daha rehberin bunu anlattığı kısmına gelmedim gelince daha iyi cevaplarım, çalışmadığım yerlerden soruyorsunuz :)

Bir de kuşatma ile ilgili şu muhabbet var:

Bir hatırlatma kuşatma bonusu alabilmek için kale seviyesi başına 5 top koymak gerekir, erken dönem dediğin gibi +2'lik kalelere 10 birim topçu yeterken (başkentler +3 olduğu 15 gerek ama gereksiz masraf) her kale seviyesinde bonusu alabilmek için top sayısının 5'er 5'er artması lazım. Yani 6 seviyelik bir kaleyi hızlıca alabilmek için 30 tane top getirilmeli.
« Son Düzenleme: 30 Eylül 2016, 23:53:41 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı Paytak

  • Sekban
  • *
  • İleti: 1028
  • Youtube videoları çeken bir genç
    • Profili Görüntüle
    • Youtube Kanalım: Paytak Strateji
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #9 : 30 Eylül 2016, 23:54:01 »
26 birimlik orduyu şöyle oluşturuyorum :
16-8-2
Erken dönemde doğru mudur?
Erken dönemde daha iyisi olamaz.Ama zaman ilerledikçe onu 10-6-10 olarak değiştirebilirsin.Tabiki güçlü (ekonomik olarak)Bir imparatorun varsa

Çevrimdışı Domuz

  • (Patlican)
  • Sipahi
  • *
  • İleti: 807
  • BONGO BONGO
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #10 : 01 Ekim 2016, 00:21:18 »
Yeni bölüm ne zaman gelir ???
I used to be an adventurer like you... Then I took an arrow in the knee.                                                                                                                                                  So you can cast a few spells? Am I supposed to be impressed?                                                                                                                                                  Let me guess someone stole your sweetrole.                                                                                                                                                  Hey, you mix potions, right? Can you brew me an ale?
 

Çevrimdışı fksahin

Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #11 : 01 Ekim 2016, 11:13:50 »
Savaş alanının askerlere ve savaşın sonucuna etkisini okurken aklıma Timur'un nasıl Anadolu'da kendi ordusuna en iyi savaş bölgesini aradığı geldi:)
Zamanı Tanrı yaşar. İnsanoğlu hep ölmek için türemiş.
Öd tengri aysar, kişi oglı kop ölgeli törimiş.
God lives the time. Mankind has always been born to die.
 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Zayiatlar eklendi
« Yanıtla #12 : 01 Ekim 2016, 14:38:36 »
İkinci bölüm olan Zayiatları ekledim şiddetle okumanızı tavsiye ederim ufkunuz açılıyor :D
« Son Düzenleme: 01 Ekim 2016, 14:38:59 Gönderen: Gregory »


 

Çevrimdışı erdem13

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 623
  • "Attila'nın ateşi var içimizde!"
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #13 : 01 Ekim 2016, 20:43:49 »
Eline sağlık güzel rehber olmuş. Daha önce ben de bu savaş mekaniği üzerine baya kafa yormuştum. Oranlar ile ilgili şöyle notlar almıştım:

(aç/kapa)

Piyade ve süvari sayılarıyla dilediğiniz gibi oynayabilirsiniz ancak topçu sayılarınızla -bence- hiç oynamayın, combat width ne kadarsa o kadar topçunuz olsun her zaman, ne eksik ne fazla. Verdiğim ordu sayılarını aynı anda bir yerde tutmanıza gerek yok, ben genelde 2'ye bölüyorum, hatta bazen 4'e bölüyorum, yan yana eyaletlerde gezdiriyorum hep. Yedek sayılarını savaşlardaki tecrübelerime göre yaptım genelde moral bozulup da ordu çekilene kadar verilen zayiatı geçmiyor bu yedek sayıları yani ordunuzun combat width değeri her zaman tam potansiyelde dolu olur ki bu da çok önemli bir avantaj.

Ancak her şey bir kenara, özellikle son güncellemelerle beraber komutanın etkisi çok ama çok arttı. İstediğiniz kadar iyi dizilmiş bir ordunuz olsun eğer başında iyi bir komutan yoksa o ordu kolaylıkla mağlup ediliyor. 
« Son Düzenleme: 01 Ekim 2016, 20:46:30 Gönderen: erdem13 »
"Uzak uzak ülkelerden döndüm seferden,
Yaralarım ağır fakat mestim zaferden!"
 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #14 : 01 Ekim 2016, 20:52:01 »
Yedekte derken? 20 combat width varken 14 piyade 6 süvari bana daha doğru geliyor. Top için ise erken dönem 40K'lık orduda 20 tane biraz fazla kaçar.


 

Çevrimdışı erdem13

  • Sipahi
  • *
  • İleti: 623
  • "Attila'nın ateşi var içimizde!"
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #15 : 01 Ekim 2016, 22:32:48 »
Yedekte derken? 20 combat width varken 14 piyade 6 süvari bana daha doğru geliyor. Top için ise erken dönem 40K'lık orduda 20 tane biraz fazla kaçar.

Yedekten kastım şu, mesela 20 combat width varsa ön safta 20 ikinci safta 20, toplam 40k birliğimiz oluyor, eğer savaşa 50k gidersek o fazladan 10k yedekte duruyorlar çarpışmaya katılmıyorlar ve savaşan 40k zayiat verdikçe bu 10k çarpışmaya katılıyor. Ben de savaşlarda verdiğim zayiatlara göre yedek sayısını belirledim işimi sağlama almak için.

Erken dönemde 20k top maliyet ve manevra yönünden dezavantaj tabi ama getirisini de çok gördüm. En azından 40k'lık bir orduda erken dönemde 14-16k topçu olması gerekiyor diye düşünüyorum tabi savaşılan araziye, ekonomiye vs. göre değişir bunlar zaten yukarıda belirttiğin gibi burada şöyle savaşırsanız kazanırsınız tarzında bir şey diyemeyiz çok fazla değişken var :)
"Uzak uzak ülkelerden döndüm seferden,
Yaralarım ağır fakat mestim zaferden!"
 

Çevrimdışı Halepli

  • Tımarlı Sipahi
  • *
  • İleti: 428
  • Yükselmeyen düşer: ya Terakki ya İnhitat!...
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #16 : 01 Ekim 2016, 22:38:17 »
göçebe devletler için herhangi bir oran yoktur yani tüm ordu süvarilerden oluşabilir. Genellikle en etkili ordu süvari sayısını sınırı aşmayacak kadar fazla tutan ordudur.Demişsin
Süvari sayısı sınırını nereden öğreniriz :D
Düştü yine yâdıma eski topraklar
Sınırında toy kurulan iller nerde?
Gazada tüketilen koca ömürler
Göklere yükselen kızıl tuğlar nerde?

ALLAH NAMUS VATAN İTTİHAD
 

Çevrimdışı Gregory

  • Paşa
  • *
  • İleti: 5478
    • Profili Görüntüle
Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #17 : 01 Ekim 2016, 22:42:54 »
Bunu okuduğun yerde belirtmişim zaten görmedin mi? :) Senin yazdığın cümlenin öncesinde yazıyor sınırlar, teknoloji grubuna göre değişiyor.


 

Çevrimdışı PashaZade

Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #18 : 02 Ekim 2016, 00:37:19 »
Gregory'den allah razı olsun. Mekanı cennet olur umarım.  nrm*
 

Çevrimdışı Annibal

Ynt: EUIV - Savaş Rehberi | Bölüm 3: Muharebe
« Yanıtla #19 : 02 Ekim 2016, 02:09:20 »
Çok güzel rehber. Bir benzerini (ama daha az ayrıntılı) EU3'te ben yapmıştım çünkü millet savaşmayı bilmiyordu, şimdiki oyuncular o döneme göre daha iyi. Savaş olayı önemli. Bunun ekmeğini multilerde çok yedim. Bazen küçücük bir bilgi kırıntısı bile savaş sırasında işinize yarayabilir, bana çok oldu. Bir muharebe ile multide savaşları bile çevirebilirsiniz. Tabi ki herşey elinizde değil ama bilgi güçtür.

Bu arada çok soruluyor ideal ordu ne olmalı diye. İdeal ordu diye bir şey yok arkadaşlar. Yani aslında var da, adı üstünde ideal. İdeal olana hiçbir zaman ulaşamazsınız çünkü oyunda sizi sınırlayan bir sürü şey var. Çok kıymetli bir manpower havuzu var mesela, supply limitleri dikkate almadan ordu kurabilir misiniz? Combat width kadar topçu basmayı ben de isterim ama hazineyi ne yapacağız?

Bu işin çok basit iki kuralı var. Top öncesi dönemde olabildiğinde süvari basın, toplar çıktıktan sonra olabildiğince top basın. Bu kadar. Tabi piyade oranınızı da çok düşürmeyin. Arka safta da piyadeniz olsun ki topçularınız düşmana kolay yem olmasın. Bunun dışında erdem13'ün yöntemi de işe yarar. Belirlediğiniz standart, supply limitleri aşıyorsa bunları 2 veya 4 parçaya bölün. Savaş zamanı birleştirirsiniz.
"Bir yerde küçük insanların gölgeleri büyüyorsa, orada güneş batıyor demektir"